Kategorie: | RC tyčkoid |
Rozpětí: | 1150mm |
Délka: | 855mm |
Pohon: | 1) SPEED 280 RACE 6V, převodovka 1:3 (z MiniTornáda), regulátor JETI JES 050, sklopná vrtule Graupner CAM 200×150, 2 články Li-Ion Panasonic CGR18650HG 1800 mAh 2) BMA 2208-17, vrtule 8x6, 2S LiPol 500mAh (viz změna pohonu) |
Řízené funkce: | směrovka, výškovka |
Hmotnost: | ad 1) 360g, ad 2) 315g. |
Když mi zůstaly serva a kompletní pohon z MiniTornáda uvažoval jsem co s tím. Měl jsem už postaven SlowFun, ale neměl odvahu ho hodit. A protože jsem si chtěl trochu oživit páčkování, hledal jsem vhodnou předlohu. V RCM jsem našel model Spark. Vzhledem k tomu, že jsem měl trochu výkonnější pohon, než byl uvedený v plánku, tak jsem zvětšil rozpětí i délku modelu. Ocasní plochy jsem zvětšil v poměru zvětšení rozpětí. Ty se později ukázaly jako malé. Těžiště totiž vlivem malé VOP vycházelo cca 40 mm od náběžné hrany a to i přes posunutí akumulátorů skoro až k motoru nebylo možné vzhledem k malé gondolce a lehkému motoru dodržet. Model dostal větší VOP a problémech s vyvážením už neexistuje. Způsob, jak zjistit velikost VOP tak, aby těžiště vyšlo tam, kam chci já je popsán v příspěvku Jak určit jednoduše velikost VOP, aby vyšlo správně těžiště .
Model je stabilní a citlivě reaguje na výchylky kormidel. Je ho možné uřídit tzv. i palci nohou. Vzhledem k poměrně bytelně stavěnému křídlu (i když jsou nosníky balzové) je model velice pevný a nikdy nebyl problém při nějakém prudším obratu nebo se dostat z termiky. U modelu je použitá gondola z modelu Just, který vyrábí slovenská firma Riva Models.
I na tomto modelu jsem si ověřoval co způsobí změna časování motoru. Ověřoval tak dlouho, až jsem nakonec motor, který jsem už dříve dlouho používal v MiniTornádu, zničil. Pro nedočkavé - časování motoru zvýší jeho výkon/účinnost. Více k této změně časování v příspěvku Z kuchyně profesionála - změna časování motoru. Původní motor řady 280 nahradil SPEED 280 RACE 6V. Důvodem je to, že za nepatrně vyšší cenu dá vyšší výkon, který je dostatečný i bez změny časování. Další úpravou oproti stavu na fotografii je použití sklopné vrtule a úprava převodovky.
Hodnocení - je to můj nejoblíbenější model. Jak někdy s oblibou říkávám, je to model pro starší a nepokročilé.
(aktualizováno 10/2005)
Model při jednom přistání dostal ránu do výškovky od krtince a ta bohužel nevydržela. Zároveň bylo potřeba opravit drobné ranky z dřívější doby. Proto model podstoupil takovou menší reinkarnaci. Přitom jsem vyzkoušel potah Vliesem. Kostru křídla i výškovky jsem natřel lehce Balsalockem a Vlies po důkladném zaschnutí Balzalocku přižehlil a pak i napnul modelářskou žehličkou. Směrovka zůstala potažená Solarfilmem.
Po napnutí potahu jsem potah lakoval 2 x řídkým napínacím lakem. Křídlo bylo přitom přichyceno k pracovní desce špendlíky aby se zabránilo jeho zkroucení. Výsledek byl pak nastříkán autosprayem MOTIP. Maskování bylo provedeno žlutou maskovací páskou, která se běžně prodává v různých BAUxxx obchodech. Možná to chtělo jen o jednu vrstvu laku na spodní stranu křídla méně. Když mi se to ale zdálo pořád málo červené. Tím by byla o něco nižší hmotnost než výsledných 365 g. Byla to ale skutečně příjemná práce. Škoda, že jsem o Vliesu nevěděl dříve. Pro model této kategorie je velmi vhodný. Model se po obnově odvděčil tím, že má o poznání lepší letové vlastnosti než při potahu Solarfilmem. Projevuje se to především nižší rychlostí letu a lepším skluzem (menším opadáváním).
Model bohužel nepřežil velmi silný poryv větru, který ho doslova připíchl z boku na strom. Zatím stále ještě přemýšlím o jeho reinkarnaci. Uvidíme …
Lehounký model pro pohodové létání.
Pohled z jiné strany.
A pak že model s 280 nemá stoupavost. Na fotografii je vidět také nová a větší výškovka i směrovka.
Nástřik barvy autosprayem MOTIP.
Zakrytí části, která nemá být zabarvena maskovací páskou.
A tady je výsledek po reinkarnaci a potažení Vliesem. Líbí? Mně ano.
A pohled zespodu. Té barvy je tam zbytečně moc. Škoda, snad příště
A takto chudák nakonec dopadl, po opravě je ale opět v plné kondici.
Pohled z jiné strany.
A pak že model s 280 nemá stoupavost. Na fotografii je vidět také nová a větší výškovka i směrovka.
Nástřik barvy autosprayem MOTIP.
Zakrytí části, která nemá být zabarvena maskovací páskou.
A tady je výsledek po reinkarnaci a potažení Vliesem. Líbí? Mně ano.
A pohled zespodu. Té barvy je tam zbytečně moc. Škoda, snad příště
A takto chudák nakonec dopadl, po opravě je ale opět v plné kondici.
(aktualizováno 21. června 2008)
Model se dočkal reinkarnace a dostal nový pohon. Viz příspěvek Spark - změna pohonu.
Žádné komentáře:
Okomentovat