sobota 21. června 2008

Spark - změna pohonu

Poté co poškozený model podstoupil reinkarnaci po havárii, tak poněkud ztěžkl a také motor 280 už nebyl tak dobrý jak zamlada. Navštívil jsem prodejnu Satria v Olomouci a nechal si doporučit nějaký levný motor jako náhradu původní 280 na 2 LiPol články.

Aleš mi přinesl motůrek BMA 2208-17, cena cca 250Kč. Patří k tomu vrtule 8x4 až 9x5.

S původním pohonem byla použita sklopka 8x6 a tak šla také na tento motor. Odběr cca 4,5A při plném zatížení na zemi a "cejchované měřidlo tahu" (ruka) říká, že to táhne víc jak 280 s převodovkou. Navíc ten lehký šelest oproti hlučné převodovce.

Problém ovšem nastal po zabudování motoru do modelu. Těžiště bylo cca 3 cm za dosud platným. Co s tím? Krátká gondolka neumožňuje posunout akumulátory a vozit olovo nechci.

Polohu nového (nevyhovujícího) těžiště jsem si zapsal a použil patřičný program kde jsem zadal známé rozměry křídla, rameno VOP a další a dopočítal plochu VOP tak, aby těžiště bylo tam, kde bylo jako nevyhovující změřené. VOP tak vyšla celkem logicky větší než původní. Abych ušetřil vzácné gramy, tak je VOP i SOP z Pronu tl. 6 mm. Tím se ještě o trošku poloha těžiště posunula vpřed.

Výsledek - hmotnost 315 g (tedy o 45 g méně proti váze, kterou měl nový model před opravami!), stoupavost pod úhlem cca 30°. Zálet proběhl ve větru kolem 5 m/s (hlášeno v rádiu) se silnějšími poryvy. Model i v této situaci obstál a je s ním příjemné polétání a to i při létání s využitím termiky. Jediným problémem při lovení termiky je malá velikost modelu. Ta tečka na obloze je tam cobydup.

Žádné komentáře: