Protože se to nesnadno vysvětluje v textu, pokusil jsem se vytvořit tabulku, která by mohla dát alespoň základní náhled na věc. Uvedená tabulka je pouze rámcem, ve kterém by se podle mých zkušeností mělo použití balzy pohybovat. Pokud jsou Vaše zkušenosti jiné nebo jsem ještě na něco důležitého zapomněl, napište mi spolu s krátkým odůvodněním o co se jedná. Neexistuje jediný důvod, proč by se tabulka nemohla upravit a tím zpřesnit.
Výsledkem by mohla být tabulka, která pomůže začátečníkovi např. v tom, že nepoužije 100 balzu na nosník a 200 balzu na potah křídla s polystyrénovým jádrem.
Měrná hmotnost v g/dm3 | Pokojové modely | Házedla | Modely CO2, 1:20 | A3, A1 | Motorové RC modely |
---|---|---|---|---|---|
40-60 | žebra, ocasní plochy | plné ocasní plochy, žebra | plné ocasní plochy, žebra | výplně, přechody, plné konce křídel | |
60-90 | křídla, nosníky, trupy | plné ocasní plochy, plné křídla, žebra odtokovky | plné ocasní plochy, nosníky, prkénka na trup, žebra, odtokovky | žebra, odtokové hrany, podélníky | výplně, přechody, plné konce křídel, prkénka pro trup, žebra lehkých modelů, potah plných křídel z jádrem z polystyrénu |
90-120 | náběžky křídel | náběžky křídel, vrtule | náběžky křídel, podélníky, výztuhy | výztuhy, žebra, odtokové hrany, příhradové konstrukce trupů lehkých modelů potažených balzou, potah plných křídel z jádrem z polystyrénu | |
120-150 | nosníky | nosníky lehkých modelů, náběžné hrany, podélníky a příčky, žebra s vyšším nárokem na pevnost, potah konstrukčních křídel, potah náběžných částí křídel | |||
150-190 | trupy | bočnice zadní části trupu | nosníky křídla, podélníky a příčky větších konstrukčních trupů, náběžné hrany větších modelů, žebra velkých modelů | ||
190-230 | trupy | nosníky velkých modelů, podélníky malých průřezů |
Z tabulky je vidět, že nejde jednoznačně určit, že např. pro žebra se použije balza té a té měrné hmotnosti. To je důvod, proč se některé části v tabulce opakují.
Obecně platí, že lehčí balza se líp opracovává (řeže, brousí), ale je méně pevná a používá se pro modely s malým plošným zatížením a na málo namáhané místa jako jsou např. různé výplně, těžší balza se hůře opracovává, ale je pevnější a používá se na části, které jsou více namáhané např. nosníky, podélníky, náběžky apod.
Kromě hmotnosti má také na použití balzy vliv směru řezu, ve kterém byly z kmenu nařezány. Obrázky ukazují pohled na prkénko balzy v řezu.

- A - Balza tangenciální, - léta ve směru - pro plná křídla u házedel, plné výškovky a směrovky větších modelů, potah trupů a obecně místa, kde je třeba balzu podélně ohýbat. Proto se taky používá pro výrobu vrtulí u malých modelů s gumovým pohonem. Není vhodná pro výrobu žeber nebo stojin.
- B - Balza šikmo nebo také náhodně řezaná - je vhodná pro všeobecné použití, podélníky a žebra, není vhodná pro odtokovky křídel. Zde použijte raději tangenciální balzu označenou zde jako typ A.
- C - Balza radiální, někdy taky zrcadélková - léta jsou napříč - pro žebra, nosníky a podélníky, odtokovky křídel, výškovky a směrovky házedel a obecně tam, kde nepotřebujeme, aby se balza ohýbala. Zrcadélka se objevují na ploše prkénka, která byla blíž ke středu stromu.
Jak tabulce rozumnět:
1) Tabulka se týká prken 107cm dlouhých 10 cm širokých !!!
2) V 1 sloupci je tloušťka prkna
3) Změřím hmotnost prkna
4) V červené části tabulky najdu změřenou hnotnost
5) V horním řádku odečtu měrnou hmotnost
6) Důležité! Tuto měrnou hmotnost zapíšu fixem na jeden z krajů prkna a tuto část prkna spotřebuji až jako úplně poslední!
tloušťka mm | měrná hmotnost balzy v g | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 | 110 | 120 | |
0,8 | 3,4 | 4,3 | 5,1 | 6,0 | 6,8 | 7,7 | 8,6 | 9,4 | 10,3 |
1 | 4,3 | 5,4 | 6,4 | 7,5 | 8,6 | 9,6 | 10,7 | 11,8 | 12,8 |
1,5 | 6,4 | 8,0 | 9,6 | 11,2 | 12,8 | 14,4 | 16,1 | 17,7 | 19,3 |
2 | 8,6 | 10,7 | 12,8 | 15,0 | 17,1 | 19,3 | 21,4 | 23,5 | 25,7 |
2,5 | 10,7 | 13,4 | 16,1 | 18,7 | 21,4 | 24,1 | 26,8 | 29,4 | 32,1 |
3 | 12,8 | 16,1 | 19,3 | 22,5 | 25,7 | 28,9 | 32,1 | 35,3 | 38,5 |
4 | 17,1 | 21,4 | 25,7 | 30,0 | 34,2 | 38,5 | 42,8 | 47,1 | 51,4 |
5 | 21,4 | 26,8 | 32,1 | 37,5 | 42,8 | 48,2 | 53,5 | 58,9 | 64,2 |
6 | 25,7 | 32,1 | 38,5 | 44,9 | 51,4 | 57,8 | 64,2 | 70,6 | 77,0 |
7 | 30,0 | 37,5 | 44,9 | 52,4 | 59,9 | 67,4 | 74,9 | 82,4 | 89,9 |
8 | 34,2 | 42,8 | 51,4 | 59,9 | 68,5 | 77,0 | 85,6 | 94,2 | 102,7 |
9 | 38,5 | 48,2 | 57,8 | 67,4 | 77,0 | 86,7 | 96,3 | 105,9 | 115,6 |
10 | 42,8 | 53,5 | 64,2 | 74,9 | 85,6 | 96,3 | 107,0 | 117,7 | 128,4 |
15 | 64,2 | 80,3 | 96,3 | 112,4 | 128,4 | 144,5 | 160,5 | 176,6 | 192,6 |
20 | 85,6 | 107,0 | 128,4 | 149,8 | 171,2 | 192,6 | 214,0 | 235,4 | 256,8 |
pokračování tabulky
tloušťka mm | měrná hmotnost balzy v g | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | |
0,8 | 11,1 | 12,0 | 12,8 | 13,7 | 14,6 | 15,4 | 16,3 | 17,1 | 18,0 |
1 | 13,9 | 15,0 | 16,0 | 17,1 | 18,2 | 19,3 | 20,3 | 21,4 | 22,5 |
1,5 | 20,9 | 22,5 | 24,1 | 25,7 | 27,3 | 28,9 | 30,5 | 32,1 | 33,7 |
2 | 27,8 | 30,0 | 32,1 | 34,2 | 36,4 | 38,5 | 40,7 | 42,8 | 44,9 |
2,5 | 34,8 | 37,5 | 40,1 | 42,8 | 45,5 | 48,6 | 50,8 | 53,5 | 56,2 |
3 | 41,7 | 45,0 | 48,2 | 51,4 | 54,6 | 57,8 | 61,0 | 64,2 | 67,41 |
4 | 55,6 | 59,9 | 64,2 | 68,5 | 72,8 | 77,0 | 81,3 | 85,6 | 90,0 |
5 | 69,6 | 74,9 | 80,3 | 85,6 | 91,0 | 96,3 | 101,7 | 107 | 112,4 |
6 | 83,5 | 89,9 | 96,3 | 102,7 | 109,1 | 115,6 | 122,0 | 128,4 | 134,8 |
7 | 97,4 | 104,9 | 112,4 | 119,8 | 127,3 | 134,8 | 142,3 | 149,8 | 157,3 |
8 | 111,3 | 119,8 | 128,4 | 137,0 | 145,5 | 154,1 | 162,6 | 171,2 | 179,8 |
9 | 125,2 | 134,8 | 144,5 | 154,0 | 163,7 | 173,3 | 183,0 | 192,6 | 202,2 |
10 | 139,1 | 149,8 | 160,5 | 171,2 | 181,9 | 192,6 | 203,3 | 214,0 | 224,7 |
15 | 208,7 | 224,7 | 240,8 | 256,8 | 272,9 | 288,9 | 305,0 | 321,0 | 337,1 |
20 | 278,2 | 299,6 | 321,0 | 342,4 | 363,8 | 385,2 | 406,6 | 428,0 | 449,0 |
20.3.2004
Dovolte mi jedno drobné upozornění na zmatek ve značení řezu prkének u nás a ve světě. Začal to kdysi Modelář, převzato ve zde uvedeném odkazu na letecké modely, v odkazu na stránky zdejšího člena je to, s prominutím, taky blbě. Vysvětleno bylo kdysi třeba ve VL, číslo už nevím.
Problém vzniká mylnou domněnkou, že balsa vytváří letokruhy. Nevytváří, ač jsou kresleny...
https://specializedbalsa.com/balsa_grai ... cation.php
http://www.dave-cushman.net/aircraft/ba ... ction.html
https://www.go-cl.se/balsa.html
Doporučovat na pokojáky balsu o hmotnosti 40-60(
) je rovněž poněkud nešťastné. Pokud snad pokračovatel vlákna chce pokojáky, oříšky a minimakety stavět, pak rovněž Volný let, tam bylo o výběru balsy napsáno dost, a to od Mistrů v oboru. Něco je i zde: http://www.minimakety.cz/howto/2008/Tho ... /index.php
Problém vzniká mylnou domněnkou, že balsa vytváří letokruhy. Nevytváří, ač jsou kresleny...
https://specializedbalsa.com/balsa_grai ... cation.php
http://www.dave-cushman.net/aircraft/ba ... ction.html
https://www.go-cl.se/balsa.html
Doporučovat na pokojáky balsu o hmotnosti 40-60(

Žádné komentáře:
Okomentovat