sobota 20. března 2004

Balza a její použití

Občas dostávám dotazy jakže to je s tím použitím balzy. Důvodem je to, že skoro každý návod začíná větou “použijeme lehkou a pevnou balzu”. Jak uvidíte dále takováto věta si odporuje sama sobě, protože buď existuje balza lehká nebo pevná. Lehká a pevná asi zůstane i nadále pouze snem každého leteckého modeláře.
Protože se to nesnadno vysvětluje v textu, pokusil jsem se vytvořit tabulku, která by mohla dát alespoň základní náhled na věc. Uvedená tabulka je pouze rámcem, ve kterém by se podle mých zkušeností mělo použití balzy pohybovat. Pokud jsou Vaše zkušenosti jiné nebo jsem ještě na něco důležitého zapomněl, napište mi spolu s krátkým odůvodněním o co se jedná. Neexistuje jediný důvod, proč by se tabulka nemohla upravit a tím zpřesnit.
Výsledkem by mohla být tabulka, která pomůže začátečníkovi např. v tom, že nepoužije 100 balzu na nosník a 200 balzu na potah křídla s polystyrénovým jádrem.


Měrná hmotnost v g/dm3 Pokojové modely Házedla Modely CO2, 1:20 A3, A1 Motorové RC modely
40-60 žebra, ocasní plochy plné ocasní plochy, žebra plné ocasní plochy, žebra výplně, přechody, plné konce křídel
60-90 křídla, nosníky, trupy plné ocasní plochy, plné křídla, žebra odtokovky plné ocasní plochy, nosníky, prkénka na trup, žebra, odtokovky žebra, odtokové hrany, podélníky výplně, přechody, plné konce křídel, prkénka pro trup, žebra lehkých modelů, potah plných křídel z jádrem z polystyrénu
90-120
náběžky křídel náběžky křídel, vrtule náběžky křídel, podélníky, výztuhy výztuhy, žebra, odtokové hrany, příhradové konstrukce trupů lehkých modelů potažených balzou, potah plných křídel z jádrem z polystyrénu
120-150 nosníky
nosníky lehkých modelů, náběžné hrany, podélníky a příčky, žebra s vyšším nárokem na pevnost, potah konstrukčních křídel, potah náběžných částí křídel
150-190 trupy bočnice zadní části trupu nosníky křídla, podélníky a příčky větších konstrukčních trupů, náběžné hrany větších modelů, žebra velkých modelů
190-230 trupy nosníky velkých modelů, podélníky malých průřezů

Z tabulky je vidět, že nejde jednoznačně určit, že např. pro žebra se použije balza té a té měrné hmotnosti. To je důvod, proč se některé části v tabulce opakují.
Obecně platí, že lehčí balza se líp opracovává (řeže, brousí), ale je méně pevná a používá se pro modely s malým plošným zatížením a na málo namáhané místa jako jsou např. různé výplně, těžší balza se hůře opracovává, ale je pevnější a používá se na části, které jsou více namáhané např. nosníky, podélníky, náběžky apod.
Kromě hmotnosti má také na použití balzy vliv směru řezu, ve kterém byly z kmenu nařezány. Obrázky ukazují pohled na prkénko balzy v řezu.

  • A - Balza tangenciální,  - léta ve směru - pro plná křídla u házedel, plné výškovky a směrovky větších modelů, potah trupů a obecně místa, kde je třeba balzu podélně ohýbat. Proto se taky používá pro výrobu vrtulí u malých modelů s gumovým pohonem.  Není vhodná pro výrobu žeber nebo stojin.
  • B - Balza šikmo nebo také náhodně řezaná - je vhodná pro všeobecné použití, podélníky a žebra, není vhodná pro odtokovky křídel. Zde použijte raději tangenciální balzu označenou zde jako typ A.
  • C - Balza radiální, někdy taky zrcadélková - léta jsou napříč -  pro žebra, nosníky a podélníky, odtokovky křídel, výškovky a směrovky házedel a obecně tam, kde nepotřebujeme, aby se balza ohýbala. Zrcadélka se objevují na ploše prkénka, která byla blíž ke středu stromu.
Tabulka měrné hmotnosti balzy

Jak tabulce rozumnět: 
1) Tabulka se týká prken 107cm dlouhých   10 cm širokých !!!
2) V 1 sloupci je tloušťka prkna
3) Změřím hmotnost prkna
4) V červené části tabulky najdu změřenou hnotnost
5) V horním řádku odečtu měrnou hmotnost
6) Důležité! Tuto měrnou hmotnost zapíšu fixem na jeden z krajů prkna a tuto část prkna spotřebuji až jako úplně poslední!
     tloušťka
    mm
    měrná hmotnost balzy v g
    40 50 60 70 80 90 100 110 120
    0,8 3,4 4,3 5,1 6,0 6,8 7,7 8,6 9,4 10,3
    1 4,3 5,4 6,4 7,5 8,6 9,6 10,7 11,8 12,8
    1,5 6,4 8,0 9,6 11,2 12,8 14,4 16,1 17,7 19,3
    2 8,6 10,7 12,8 15,0 17,1 19,3 21,4 23,5 25,7
    2,5 10,7 13,4 16,1 18,7 21,4 24,1 26,8 29,4 32,1
    3 12,8 16,1 19,3 22,5 25,7 28,9 32,1 35,3 38,5
    4 17,1 21,4 25,7 30,0 34,2 38,5 42,8 47,1 51,4
    5 21,4 26,8 32,1 37,5 42,8 48,2 53,5 58,9 64,2
    6 25,7 32,1 38,5 44,9 51,4 57,8 64,2 70,6 77,0
    7 30,0 37,5 44,9 52,4 59,9 67,4 74,9 82,4 89,9
    8 34,2 42,8 51,4 59,9 68,5 77,0 85,6 94,2 102,7
    9 38,5 48,2 57,8 67,4 77,0 86,7 96,3 105,9 115,6
    10 42,8 53,5 64,2 74,9 85,6 96,3 107,0 117,7 128,4
    15 64,2 80,3 96,3 112,4 128,4 144,5 160,5 176,6 192,6
    20 85,6 107,0 128,4 149,8 171,2 192,6 214,0 235,4 256,8

     pokračování tabulky

    tloušťka
    mm
    měrná hmotnost balzy v g
    130 140 150 160 170 180 190 200 210
    0,8 11,1 12,0 12,8 13,7 14,6 15,4 16,3 17,1 18,0
    1 13,9 15,0 16,0 17,1 18,2 19,3 20,3 21,4 22,5
    1,5 20,9 22,5 24,1 25,7 27,3 28,9 30,5 32,1 33,7
    2 27,8 30,0 32,1 34,2 36,4 38,5 40,7 42,8 44,9
    2,5 34,8 37,5 40,1 42,8 45,5 48,6 50,8 53,5 56,2
    3 41,7 45,0 48,2 51,4 54,6 57,8 61,0 64,2 67,41
    4 55,6 59,9 64,2 68,5 72,8 77,0 81,3 85,6 90,0
    5 69,6 74,9 80,3 85,6 91,0 96,3 101,7 107 112,4
    6 83,5 89,9 96,3 102,7 109,1 115,6 122,0 128,4 134,8
    7 97,4 104,9 112,4 119,8 127,3 134,8 142,3 149,8 157,3
    8 111,3 119,8 128,4 137,0 145,5 154,1 162,6 171,2 179,8
    9 125,2 134,8 144,5 154,0 163,7 173,3 183,0 192,6 202,2
    10 139,1 149,8 160,5 171,2 181,9 192,6 203,3 214,0 224,7
    15 208,7 224,7 240,8 256,8 272,9 288,9 305,0 321,0 337,1
    20 278,2 299,6 321,0 342,4 363,8 385,2 406,6 428,0 449,0


    20.3.2004

    Žádné komentáře: