čtvrtek 14. srpna 2003

Tipy pro Royal Evo 3/3

A zde je slíbený příspěvek proč si Multiplex RoyalEvo 9 vybral Lubo:
V uvode chcem upozornit, ze ziadene z radii na ktore sa odvolam, nepovazujem za zle.
Uvod:
Preco som si kupil EVO9 ? Lebo predosle radio prestalo vyhovovat. V lete som si postavil na Filipa 400 nove kridla s brzdovou klapkou podla SWINGa a vznikol problem cim to ovladat. Na lavom knipli je vyskovka a na pravom motor (Mega 16-15-5-bomba). Jedine co som mohol vymysliet na ECLIPSE bolo dat brzdu na trojpolohovy prepinac. Dalo sa s tym lietat, ale nebolo to ono. Blizili sa vianoce, Jezisko avizoval, ze prinesie MISTRALa s klapkami a kridelkami a mne bolo jasne, ze by mal pribalit aj neake nove radio. Nieze by to ECLIPSA nezvledla, ale musel by sa motor zapinat vypinacom a to mi je proti srsti. Vznikali by velke prudove spicky. Dalo by sa vyrobit spomalovac rozbehu, vraj vysiel v zltom AR, ale nerad by som daval nieco medzi regulator a prijmac. A tak som mal dovod na kupu noveho radia. A vznikol problem - ake? Do uzsieho vyberu presli FX18, FF9, FC28 a EVO9.
FX 18 bola najlacnejsia, ale po skusenostiach s FX 14 klesla na posledne miesto.
FC 28 z Hangaru za necelych 17000. Vraj okrem prisivania gombikov a chodenia pre pivo zvladne vsetko.
Je ale pultova a ja som od narodenia palcak. Druhe minus - nepoznam majitela, ktovie v akom je stave.
FF9 je palcova, ma MIXTRIM, ale je aj najdrahsia.
EVO 9 cenovo je v strede, ale zatial ju nikto nemal. Nastastie sa objavil nedavno na inet-e mannual a bolo to jasne.
Konecne poradie vypadalo: EVO9, FC28, FF9 a ak by pochybili peniaze bola by dobra aj FX18.
Pri rozhodovani zavazilo aj to, ze som kedysy vlastnil MPX ROYAL. Bolo to radio, ktore som kedysy davno kupil z Xtej ruky a pri vybere medzi F14 a MPX rozhodlo to, ze MPX mal baterie. To som nemal sajnu co znamena ten napis computer. Pribalili nam k nemu sadu “programov” a tak som prisiel k prvemu pocitacovemu vysielacu. Radio sa programovalo tak, ze sa na programovacie prvky prilozila kovova sablona a zasunul sa modul s prislusnym SW napr. F3X. Vysielac obsahoval dve sady miniaturnych prepinacov a snad 20 - 30 odporovych trimrov na srobovak. Na kovovej sablone bol popis co sa ktorym trimrom nastavuje. Jednym trimrom sa nastavovala horna poloha klapky, druhym dolna poloha - trav. adj. tretim neutral. Dalsimi pomer roznych mixov proste maximalne jednoduche nastavovanie a hlavne nic sa z nicim netlklo. Neskor bolo viac modelov a bolo potrebne radio s pametami modelov nasledovala MC12. V celku dobre radio, ale hned od zaciatku ma obmedzovali rozne obmedzenia programu - myslel som si ze to tak asi musi byt. MPX som dal synovcovi, ale ten mal uz tiez viac modelov a tak sa domahal radia s pametami. Tak som mu na jar daroval MC12 a kupil som si FX14. Po dvoch tyzdnoch som zistil, ze mi nevyhovuje a tak som ju predal a kupil som si ECLIPSU. Na nej ma rozculovalo riesenie mixov, ze sa nedali zapnut na trvalo, ale boli zavisle na vypinacoch. Raz sa mi podarilo pri pristavani vypnut mix brzda - vyskovka a bolo rozhodnute, ze to chce ine radio, take ktore ma nebude nutit ovladat nieco lavou rukou, ked ja to chcem v pravo, aby som si nemusel pametat ktory vypinac musi byt pred startom zapnuty a ktory musi byt urcite vypnuty.
Takze zacalo zhananie EVO9. V Plzni ju nemali, Hobbici tiez nie a u Pecku mi povedli, ze uz je na colnici. Hura, uz len zohnat este trochu penazi. Telefonaty typu “su tam aj krystaly a su tam aj nabijacie kable a mate krystal na 74K” a uz len ako ju dostat domov. Doviezol mi ju bracho, ktory mal akurat cestu do Prahy.
MPX prve dojmy.
Po rozbaleni krabice kontrolujem obsah: Vysielac EVO9 “na krystal”, prijmac MINI IPD9, 2 ks krystalov (tie boli kupene zvlast), programovacia prepojka IPD, manual nemecky/anglicky (je to ten isty ako na internete-nic viac ani menej), homologizacia a dalsie dva pary kniplov jedny kratucke, druhe dlhe pultove aj so spinacami v jednom z kniplov a stredne su na vysielaci.
Vysielac je sedostriebornej farby s matnym povrchom. Padne dobre do ruky. Zospodu su priehlbne do ktorych padnu prsty, takze sa v rukach nesmyka.
Standartne osadenie: vlavo trojpolohovy prepinac pod nim tlacitko, v pravo to iste. Nad kniplami 3D digi ovladac- koliesko a tlacitko zaroven, trojpolohovy prepinac, dvojpolohovy prepinac. Vpravom hornom rohu to iste. Vyklopny display. Medzi kniplami dva tahove potenciometre. Na lavom aj pravom knipli je mozne vyradit aretaciu a zapnut brzdu s “rechtackovu” alebo bruzdu bez rechtacky, tak ako na FF9. Pod kniplami su dva tlacitkove krize trimov.
Pod tym je vypinac a klavesnica programovania.
Rozdiel medzi EVO9 a EVO 12 je v pocte pameti pre modely 20/36, v pocte kanalov 9/12a amozrejme v cene. Obidve sa maju dodavat v roznom prevedeni a vybaveni (syntetizer, rozne prijmace, serva ..).
Programovanie
Ked som ho zapol a zacal bludit v programoch, po chvili som prepadol panike s dojmom, ze tam nieco snad chyba. Zobral som manual a tam su venovane konkretnemu programovaniu modelov 4 stranky aj s obrazkami. Precital som manual niekolko krat odpredu aj odzadu a nemohol som nikde najst tie spusty moznosti, ktore boli deklarovane v uvode manualu. Potom som na to prisiel. Programovanie je velmi jednoduche, len musite zabudnut na vsetky tie radia, ktore ste mali doteraz. Musite zabudnut na kanaly, vypinace serva, mixy….Je to ako ked prejdete z assembleru na C++. Program je rozdeleny do troch celkov:
  1. Ovladanie - nastavuje sa ktorym vypinacom - kniplom budeme ovladat danu finkciu
  2. Mixy a funkcie - vlastne nastavenie mixov
  3. Serva - priradenie kanalov funkciam, nastavenie parametrov serv.
1. Ovladanie (Assignment) je vlastne priradenie ovladacich prvkov funkciam vysielaca. To je rozdelene do dvoch casti: controls, switches - ovladace, prepinace. Vsetky ovl. prvky vysielaca mozu byt ovladace aj prepinace (kniple mozu sluzit ako spinace - stopky, letove rezimy… a vypinace mozu sluzit na ovladanie klapiek, plynu….) Kniple su rozdelene klasicky na mod 1 -4. Cele ovladanie mozem ulozit do sablon 1 az 5. A teraz zrozumitelnou recou. Pripravime si alternativy ovladania podla svojich predstav:
  • motorak plyn chcem na knipli, na lavom spinaci chcem letove rezimi, na spinaci I kopane vykruty, tlacitko H zhasinat motor, lavy tah, pravy tah….
  • Termik- vlavo letove rezimy, pravy spinac motor a let rezim 0, pravy knipel klapky pravy tah zakrivenie kridla…….
  • poletovadlo ponecham BASIC…
Celkovo si mozeme pripravit 5 takychto sablon.
2. mixy a funkcie: Ak zadavame novy model, vysielac ponukne sablonu modelu- BASIC, ACRO, HOTLINER, GLIDER, DELTA, 4 FLAPS a podla vybratej sablony zostavuje ponuku funkcii mixov.Kazdy mix je 5 vstupovy. Napr vyskovka:
vyskovka +++ —-
Spoiler Pt1 Pt2
Flap +++
Thr Dead +++
Volny ——- —–
Takychto funkcii je predprogramovanych 5 a celkovo si ich mozeme vytvorit 14.Ponuknutu sablonu funkcii mixov mozeme rozsirit o vlastne funkcie, ktore pre dany model potrebujeme.
3. Serva - kazdemu servu priradime pouzitu funkciu:
kanal 1 -plyn, kanal2 kridelko, k3 kridelko……nie sme absolutne nicim viazany.
Mozme vybrat typ serva MPX- ostatne, vybrat 2,3,5 bodovu krivku, nastavit stredovu a koncove polohy serva…..
Prijemna je moznost nastavit zpomalenie chodu serva 0-2 sekundy - vyuzijem na ovladanie plynu vypinacom.
Velmi prijemnym prekvapenim su dve 3D kolieska. Okrem programovania vysielaca (ked drzim v pravej ruke chleba s maslom mozem programovat lavou na lavom koliesku) je mozne priradit ich k nastaveniu mixov ako MIXTRIM. Vtedy funguju nezavisle na sebe. Vo funkcii trimu povedzme vyskovka nastavime najskor pre klapky neake vychodzie hodnoty pre klapku hore 5% dolu 15%, ktore budu sluzit ako vychodzie hodnoty pomeru mixu klapka do vyskovky, nasledne prejdeme kurzorom na hodnotu 5 a stlacime na klavesnici klavesu so symbolom kolieska, potom stlacime koliesko, ktore chceme pouzit ako MIXTRIM a je to. Na hodnote 15 nastavime obdobne druhe koliesko a mame druhy MIXTRIM. Za letu dotrimujeme pomer mixu klapka vyskovka v jednej krajnej polohe jednym kolieskom v druhej polohe klapky druhym kolieskom a jeto. Mixtrim mozeme uzamknut a ponechat, alebo dvojklikom preniest hodnotu napevno nazad do povodneho mixu vyskovky a tym uvolnime koliesko pre dalsiu funkciu.
Samozrejme ze program obsahuje diferenciacie combiswitche atd atd…
Apropo combiswitch som nasiel len kridelka do smerovky. Potreboval som ho pouzit ako mix pre minitornado, aby som mohol ovladat pocas startu kridelka aj lavym kniplom. Chcel som pouzit kombisw. smerovka-> kridelka, ale nasiel som len opacny kridelka smerovka. Stacilo zmenit percentualnu hodnotu z +50 na -50 a zmenil sa na smerovka kridelka.
Tento popis nieje v ziadnom pripade vypocet moznosti a parametrov chcel som len popisat zvlastnosti a odlisnosti ktore ma na tejto suprave zaujali.
Lubo
14.8.2003

Žádné komentáře: