Nabíječka je základem činnosti každého elektroletce. Bez dobré nabíječky každý, kdo se elektropohonem zabývá velmi rychle přijde na to, že háže peníze do kanálu, popřípadě zbytečně sponzoruje svého prodejce. Nabíječky, které provozujeme my jsou cestou od levného a slušně fungujícího k dobrému, ale také dražšímu.
První nabíječkou v době kdy jsem ještě o elektropohonu nevěděl skoro nic (tedy v roce 2000) byla AN-07V. V té době byla v uvedené cenové hladině optimální volbou. Akumulátory nabíjela ale neničila.
AN-07V
Vlevo nabíječka Li-Ion konstrukce Miloš Zajíc, vpravo AN-07V 3-12 čl. NiCd, NiMH, 0,6-2,4 A volitelné spínačem DIP a pod ní upravený zdroj z PC
Akumulátory je potřeba také něčím nabíjet. Já používám nabíječku AN-07V, kterou prodávala fy. Satria v Olomouci. Nabíječka umí NiCd, Pb a NiMh s proudy do 2,6A. Pro rekreační létání a odběry do 30A je toto tak právě na hranici dostatečnosti. Při ceně cca 2700Kč v roce 2000 to byla poměrně solidní koupě. Nabíječka není vybavena žádnými doplňky a umí opravdu pouze jen automaticky vybíjet a nabíjet po manuálním nastavení počtu článků a nabíjecího proudu. Jako zdroj 12V dodnes používám upravený zdroj z počítače. Zatím stačil, ale někdy se při nabíjení 8článkové sady maximálním proudem stávalo, že vypla nadproudová ochrana.
SCHULZE ISL6-430d verze software 8 - prodáno
Tak jsem si pořídil nové nabíjedlo Schulze ISL6-430d. Zatím bez RS kumunikace s počítačem. Cena za tuto komunikaci se mi nezdá přiměřená a stejně tak počítám s tím, že po uplynutí záruční doby si nechám provést upgrade tohoto stroje na typ 636+. Takže to pak bude v jedné akci.
První dojem - je to nádherný kousek i co se týče designu.
Druhý dojem - u nabíječky AN-07V mi trochu vadilo, že nabíjí až po manuálním nastavení počtu článků a nabíjecího proudu. Bláhově jsem si myslel, že u ISL to jen tak nějak připojím a bude to. Nikolivěk. Stejnou proceduru je potřeba podstoupit i zde byť poněkud sofistikovanějším postupem prostřednictvím menu.
Třetí dojem - ukazuje se, že druhý dojem byl pouze dojmem a realita je celkem snadno pochopitelná. Petr Sysala mi na připomínku ohledně složitosti ovládání trefně odpověděl: “Určovat chemický systém asi bude automatickým nabíječkám asi ještě chvilku trvat, naštěstí je ten soft teď už dost ovladatelný. Jsi rozmazlenej, protože jsi neobsluhoval Schultzíka se starým softem”.
Napájení je z dalšího počítačového zdroje 12,6V/cca 8A. Tentokrát ale už upraveného více zásahy do elektroniky zdroje. Vyššího napětí na zdroji se bohužel nepodařilo dosáhnout.
pozn. 27.3.2006 Dnes už poslední odstavec není aktuální. Používám Spínaný síťový zdroj Graupner 230V/50Hz ,13,8V (+-10%), 20A. No za 1600 peněz, no nekupte to. ;-)
Stejně tak není aktuální informace o absenci RS komunikace. Ta už byla doplněna. Nabíječka byla upravena na typ isl6 - Chamäleon 636+ RS a má také poslední verzi softwate, umožňující nabíjení akumulátorů A123. Na dalších fotkách je příklad toho, jak řeším kombinaci svorek a 4mm konektoru potřebného pro připojení do zdroje Graupner. První svorky jsou od ISL a druhé od nabíječky Cellpro4s.
Nabíjení Li-Ion, Li-Pol
Akumulátory Li-Ion nabíjím nabíječkami (to malé vlevo na první fotografii) podle konstrukce Miloše Zajíce. Mám celkem 4 ks těchto jednoduchých nabíječek, z toho 2 ks pro nabíjení 2článkových sad, 1 ks pro 3článkovou sadu a 1 ks pro nabíjení jednotlivých článků. Vše funguje naprosto spolehlivě a stavba jednoho kusu vychází okolo 50Kč. Je tedy vhodné využít doporučení Miloše Zajíce a vyrobit pro každý typ sady samostatný nabíječ. Jednu drobnou chybičku však tato nabíječka má při nabíjení jednotlivých Li-Ion článků. Tato je popsána v tipech pod titulem Drobná chyba nabíječky Li-Ion.
Nabíječky MZ spolu s omezovači MZ časem dostaly pro nabíjení tříčlánků slušivý kabát. Podobný "kombajn" sice funguje, lipolkám neškodí, ale přece jen jsou bez úprav nabíjecí proudy pro LiPol s vyšší kapacitou příliš malé. Proto jsem opět šáhnul do peněženky (pokolikáté vlastně už?) a pořídil jsem si nabíječku od fy FMA direct CellPro4s, která umožňuje automatem (samá si určí velikost maximálního nabíjecího proudu podle stavu akumulátorů) nabíjet. Kromě toho umí nabíjet také tolik populární A123. A podle provedených měření to umí dobře.
Vzhledem k tomu, že už několik lidí si nabíječku poškodilo zkratem o panel, je nabíječka osazena v plastové krabičce.
A skoro bych zapoměl. Mezi nabíječky bezesporu patří také Formovadlo, které slouží k "rozchození" nových, popřípadě dlouho uložených a nepoužívaných NiCd a NiMH akumulátorů.
Cellpro funguje perfektně, ale pro větší akumulátory je přeci jen slabé. Proto jsem si své nabíjecí centrum rozšířil o Nabíječku iCharger 1010B+ a zdroj PIHERNZ, 30/35A.
6 komentářů:
Měl bych na Vás velkou prosbu. Rovněž vlastním nabíječku isl-430 přestavěnou na 636. Bohužel mám soft.v. 8.05 bez A123. Bylo by možné od Vás sehnat 8.4 nebo 8.5 s A 123. Díky za odpověď mpetrak@volny.cz tel:603865122
Zdravím,
uvedenou verzi SW jsem získal ve firmě Satria v Olomouci.
měl btaké vlikou prosbu,vlasním nabíječka AN-07V a před nedávnem mi řestala fungovat, proto se na vás obracím jestli by jste mi neporadil, kde bych mohl sehnat schéna zapojení.Předem děkuji za odpověď Michal Kotas (Michal.Kotas@texcz.cz)m
Schema zapojení bohužel nemám. Nabíječku jsem kupoval v Satrii v Olomouci a majitel ji bral přímo od výrobce. Takže zkuste se obrátit tam.
Dobrý den,
děkuji za užitečné rady. Chtěl bych se zeptat jestli už jsou do letadla zkoušel dát baterii nimh, která byla nabita klidně i na 3x ?
Ten článek je z roku 2003. Dnes se už v modelech letadel používají kvůli kapacitě a hmotnosti LiPol nebo LiIon akumulátory. NiMH se už používají v jiných aplikacích.
Pokud tím 3x nabitím myslíte to, že jste akumulátor nabil na postupně se zvyšující koncové napětí, tak je to jedno. Důležité je nepřekročit maximální napětí, na které NiMH akumulátory je možné nabít.
Okomentovat