středa 20. září 2006

Kombajn pro nabíjení Li-xxx (Zajíc)

Pro nabíjení akumulátorů Li-xxx používám MZ nabíječky a omezovače. Při nabíjení se mi zdroj, nabíječ i omezovač vždy jen tak různě válely po stole spolu se změti drátů. Jak každý ví, tento “systém” vede dříve nebo později k průšvihu.
Vím, že se říká, že pořádek je pro blbce a inteligent zvládne i chaos ale když mi zaměstnavatel určil čerpání dovolené, tak proč při ní nevyužít pro udělání pořádku i některé věci ze šrotu. Odtud se ke mně před časem dostal obal na magnetopáskovou jednotku. Stejně tak se ze šrotu ke mně dostaly 2 zdroje z vyřazených notebooků. No a na uvedených fotografiích je výsledek.

Konstrukce kompletu -
vzadu jsou 2 zdroje pro notebook,
vpředu nabíječky a omezovače. Ty potenciometry mění otáčky ventilátorů. Poprvé jsem Li-Pol raději nabíjel venku.
Zveřejněné fotografie i videa hořících aut jsou dostatečným varováním

Na plechovém dne obalu je přilepen obdélník novoduru a jednotlivé součásti jsou k němu lepeny buď oboustrannou lepící páskou nebo tavným lepidlem.

Aktualizováno: (23.9.2006)


Dostal jsem dotaz jak mám vše nastaveno, takže se to pokusím popsat.

Omezovače mám nastaveny všechny na 4,15V. Nastavoval jsem je tak, že jsem do série s 6článkem NiCd zapojil půl watový odpor 470 ohm a připojil na svorky omezovače. Trimem jsem nastavil požadovaných 4,15V na každém výstupu omezovače. Měřeno multimetrem UNI-T UT70B přímo na svorkách ve kterých byl připojen akumulátor s odporem.

Tímto způsobem jsem nastavil všechny omezovače. Pak jsem s omezovači bez zátěže nastavil výstupní napětí obou nabíječek na napětí, kdy LED diody omezovačů začaly právě poblikávat. Chce to buď cit v ruce nebo několik krát opakovat, ale jde to poměrně přesně nastavit. Není od věci toto nastavování dělat v šeru. Pak je i mírné rozsvícení diod na omezovačích dobře vidět.

Nabíjení ukončuji, když trvale svítí všechny diody na omezovači.

Proč 4,15V? Proto, že praktickými zkouškami jiných uživatelů bylo ověřeno, že nastavením nižšího mezního napětí než 4,2V se zvyšuje životnost akumulátorů při minimálním úbytku kapacity.

Žádné komentáře: