středa 31. července 2002

Bellanca Champion Citabria

Kategorie:RC polomaketa
Rozpětí:1265mm
Délka:855mm
Pohon:1. varianta - motor VM 2028/24 napřímo, vrtule APC E 8×4, 8 x NiCd 1700 SCR, regulátor TMM 25+, protože vypínal vyměněn za JETI JES 350

2. varianta - motor VM 2028/24 s převodovkou VMGK 2:1, regulátor JETI JES 350, vrtule Aeronaut 9,5x5, trámec 40 - odběr necelých 15A oproti 21A při pohonu napřímo, letový projev cca stejný

3. varianta - motor DYS Brushless  A-3536/8 1000KV, vrtule sklopka Aeronaut 9,5x5", 8článek NiCd, letový projev nejlepší z dosud použitých.
Řízené funkce:původně výškovka, směrovka, motor
křidélka doplněna u dalšího křídla
Hmotnost:1270g.
Hodnocení:
Je to skutečně hodné a nezáludné éro, které se chová ve všech režimech letu velmi způsobně.
Model byl postaven podle plánu pana Fary. Původní plán byl pro řízení jedno až dvoukanálovou RC soupravou a byl poplatný době svého vzniku. To ale nemění nic na faktu, že stavím-li podle Farova plánu, tak určitě nebudu později litovat. A to i v případě, že do konstrukce poměrně silně zasáhnu.
Úpravy se týkaly zejména zástavby elektromotoru, umístění akumulátorů a úpravy ocasních ploch, které jsou konstrukční a ne z plné balzy, jak bylo původně v plánu (více na fotografiích modelu v kostře). Trup byl odlehčován především zbroušením tloušťky bočnic směrem k ocasu. Jinak byla celková koncepce zachována. Samozřejmě mimo zástavbu motoru, umístění akumulátorů, serv a mnoha dalších drobností. Model je potažen folií Oracover (naše první práce s potahovací fólií).
Zálet modelu proběhl až překvapivě dobře. Jediné, co bylo nutné udělat, bylo vytrimovat směrovku. Po několika dalších úspěšných letech (a také účasti Petra na JETI meetingu v Hranicích) došlo i na potlačení motoru. Model měl přece jen s plným plynem snahu trochu více stoupat. Pro první lety to spíše bylo ale k prospěchu než ke škodě.
Pro mne je také podstatné, že si Petr model postavil celý sám a mne volal pouze v případech, kdy bylo něco potřeba na konstrukci modelu upravit. Já mu jen radil (a to umím stejně, jak mnozí z nás velmi dobře.:-))
Jeden problém však přece jen je. Rušení. Zatím se nám ale nedaří určit zdroj. Vzhledem k tomu, že na JETI meetingu v Hranicích létal model způsobně a na Bohuňovickém letišti to ruší i s přijímačem s dvojím směšováním, tak to vypadá na místní zdroj.
Ještě poznámka.
Kdesi v časopisech nebo na Internetu jsem viděl jak někdo vyvažuje vrtuli tím, že na lehčí list přižehlí Oracover (viz horní list vrtule na prvním obrázku). Nedělejte to! Nefunguje to! Není nic horšího, než když se za letu ozve najednou z modelu příšerný řev. To jen tak rezonovala nevyvážená vrtule, když se Oracover za letu odlepil. Nic příjemného.
(doplněno 22.4.2006)
V současné době je použito druhé křídlo s menším vzepětím a křidélky po celé délce křídla a řiditelná ostruha s kolečkem. Původní křídlo bez křidélek odpočívá v koutě. Model je s novým křídlem stabilnější, nehoupe a dají se s ním zaletět základní akrobatické prvky. Jen výkrut je silně sudovitý.
(doplněno 14.1.2008)
Vzhledem k tomu, že model občas při přistání zachytil vrtulí o nějaký drn, byla hřídel motoru opakovaně několikkrát rovnána. Když už byla opakovaným rovnáním tak pokřivena, že motor skoro nebylo možné použít, zaslal jsem motor na opravu do http://www.modelmotors.cz/, kde jsem zároveň objednal doplnění motoru o převodovku VMKG 2:1. Obojí se po relativně krátké době vrátilo dobírkou zpět. Cena opravy + převodovky relativně vysoká, ale snad bude výsledná kombinace lépe fungovat.
(doplněno 14.4.2008)
Kombinace motor+převodovka funguje až překvapivě dobře. Při cca stejném letovém projevu je odběr proudu na zemi o minimálně 5A nižší. Výhodou je tedy kromě odstranění problému s ohýbáním hřídele motoru i o cca 40% delší letový čas. Nevýhodou je poměrně vysoká hlučnost pohonu. Hluk je ale nmenší než u odpovídajícího spalovacího motoru 2,5ccm. Takže celkově spokojenost.

Žádné komentáře: