pátek 7. března 2003

MT2

Kategorie: RC EPP samokřídlo
Rozpětí: 930mm
Délka: 450mm
Pohon: Speed 300 se změněným časováním, převodovka Formoplast 5,8:1 (58:10 zubům), regulátor MGM SMM 08, vrtule APC 9×4,7, 2 články Li-Ion Panasonic CGR18650A (hráškově zelené)
Po ukončení životnosti motoru i akumulátorů speed300/7,2V, převod 4,5:1, regulátor MGM SMM 08, vrtule APC SF 9x7, 3S1P LiPol AVP1100
Řízené funkce: motor, elevony
Hmotnost: 390g.

Hodnocení:

Model byl postaven z EPP výřezů z produkce Ladislava Křivského a k pohonu byla použita původní pohonná jednotka z modelu SlowFun, takže ve výsledku něco jako obdoba komerčně vyráběného modelu Toro. Schématický nákres modelu včetně rozměrů je na tomto obrázku.

Ještě pár vět k pohonu - odběr s články Panasonic CGR18650A je 7A (4900 otáček vrtule) při plně nabitých akumulátorech. Postupně však klesá. Mimo CGR18650A model létá občas i s CGR18650HG (oranžové). S nimi je odběr při plně nabitých článcích 6A (4600 otáček). Nižší proud je podle mě dán tím, že tyto akumulátory vyšší proud nejsou schopny dát. Oba typy akumulátorů jsou po létání teplé a jejich použití je asi na hranici použitelnosti. Zatím se ale zdá, že i takovéto použití těmto akumulátorům příliš neškodí a po dvou letech používání (oranžové 4 roky) není pozorován pokles jejich kapacity.Mimo uvedené akumulátory byl krátkodobě vyzkoušen ještě tříčlánek modrých LiIon (typ neznám) a odběr s nimi byl 7,5A při 5200 otáčkách. Napětí na tříčlánku přitom kleslo na 8V na akumulátoru. To už je ale docela nápor na životnost motoru (příkon max okolo 60W) proto byl vyzkoušen v letu jen krátce ale byl to úplně jiný model. Proudy a otáčky byla měřeny přístroji zakoupenými u firmy Bel - Ing. Budínský

Letové vlastnosti jsou vzhledem k jinému použitému profilu a menšímu šípu trochu jiné než u MiniTornáda. Mám-li srovnávat s MiniTornádem, tak by to měl být skutečně model na bejkárny. Je obratnější, ale zase je ho třeba neustále řídit. Nelétá “samo”. Kdežto MiniTornádo byl model pro pohodové létání a vhodný i jako první začátečnický model. MT2 se chová také jinak při přetažení - MiniTornádo se pomalu prosedá kdežto tato varianta z výřezů Ladislava Křivského spadne po křídle. To je ale jen drobnost, s kterou se dá bez problému létat. Stejně se v případě pádu nic s modelem nestane a pokud dojde k přetažení alespoň 5m nad zemí, tak je dost času na korekci a model se nepotká se matičkou Zemí dřív než u chtěného přistání.

Pokud si máte chuť tento model postavit, tak ověřené těžiště vyšlo 180mm od špice modelu. POZOR na plánku je více vzadu. S polohou uvedenou na plánku je ale létání opravdu velmi divoké! Dále pozor na vůle v řízení. Je to už přece jen trochu ostřejší model a tam vůle větší než 1-2mm na odtokovce elevonů mohou způsobit až neovladatelnost - vlastní zkušenost.

Možné úpravy:

  1. pro ještě vyšší výkony by asi bylo vhodnější použít 7-8 článek NiMH 750mAh nebo asi lépe 3 x LiPol a motor 300/7,2V. 2x LiIon s přečesovanou 300 je přece jen trochu málo na stoupání pod úhlem větším než 15°.
  2. chtěli jsme model postavit co nejvíce aerodynamicky čistý a proto jsou náhony řešeny lanovody, které jsou zalepené v horní straně křídla. Problém je v tom, že lanovody v případě ohybu mají v tomto ohybu vždy nějakou vůli, která se nedá prakticky odstranit. Proto doporučuji řešit náhon kormidel rovným táhlem obdobně, jak to bylo u originálu. Například tak, že 0,8mm drát vlepíte sekundovým lepidlem do bílé duše a tento celek pak chodí v oranžovém obalu. Výsledkem je větší tuhost náhonu a minimální vůle.
EPP samokřídlo z produkce Ladislava Křivského.Pohled z boku.Majitel modelu s plnou výbavou.A lítám si a nevím jak …... ale vím jak - letové snímky

aktualizováno

Jednou z disciplín, která se s MT2 dobře nacvičuje, je chytání modelu do ruky.

Tak a jdeme na to.Jen kousek chyběl.A zase nic.Tak znovu a pořádně.Už se blíží.A do ruky, jak do peřinky.A další start.A opět úspěch na dosah.

Žádné komentáře: