pátek 28. listopadu 2003

Měřící přístroje

Protože jsem zastáncem elektropohonu, tak tato oblast modelářství také vyžaduje vědět jaký má daný pohon odběr. Digitální měřidlo za cca 300Kč s měřícím rozsahem do 10A je sice pro základní orientaci u motorů řady 280/300 dostatečné protože tam ani tak nejde o měření jako spíše o to zjistit jestli se s použitou vrtulí příliš nezměnilo zatížení motoru. Jedná se tedy pouze o jakousi kontrolu srovnáním. O přesnost měření přitom ani tak moc nejde.

U větších motorů už ale vznikne problém a to jednak tím, že je potřeba použít bočník a hlavně tím, že při jeho použití je najednou kolem pohonu nějak moc drátů a to může být důvod pro vznik krizové situace. Proto je bezkontaktní měření v tomto případě jednak pohodlnější, ale i bezpečnější.

Proto, když fy Bel nabídla digitální multimetr DM6056C, který umí bezkontaktně měřit stejnosměrné proudy až do 600 A za cenu pod 2000 Kč a s přesností lepší než 10% neváhal jsem a stal jsem se asi jedním z prvních zákazníků. Kromě napětí a proudu umí také měřit pomocí externí sondy teplotu - což se může taky někdy hodit.

No a když už jsem chtěl ušetřit, tak jsem k tomu přibral i otáčkoměr a cena tak byla nad kousek 2000 kč a ušetřil jsem za poštovné. Měřicí rozsah je 0 až 20 000 otáček za minutu, rozlišení 100 otáček za minutu. Měří se na 200mV rozsahu třeba i zmíněného měřidla za 300 Kč. Není to profi zařízení, ale pro mé potřeby bohatě stačí. Oproti kompaktním zařízením je tady zase ten problém s dráty - viz třetí foto.

K optickému otáčkoměru se jako příslušenství dodávají 3 konektory. Protože ale nevlastním krimplovací kleště ani mikropájku a navíc nepříliš dobře vidím, tak jsem pro dokončení použil káblíky z vyřazeného počítače. Je to bez práce a funguje to. Jako protikus ke konektoru 9V baterie jsem použil konektor ze staré 9V baterie, na který jsem připájel vodiče a pak zalil tavným lepidlem. Dokud ještě bylo tekuté, tak jsem na vrstvu lepidla přitlačil kousek skla. Tím vznikla hladká plocha a to, co se vytlačilo bokem jsem odřezal.

Ještě dovětek. Poněkud mě zaskočilo to, že při umělém osvětlení opakovaně ukazuje 30mV místo 50mV, které jsem laicky očekával. No a protože návody čtou pouze zbabělci (a hlavně ti, co návod někde nezaložili a nemohou ho najít), tak jsem se na to zeptal přímo ing. Budínského. Ten mi velmi rychle a přesně odpověděl:
Otáčkoměr ukazuje otáčky dvoulisté vrtule v jednotkách počet otáček za minutu (1 mV = 100 ot/min). Zářivka nebo žárovka je napájena ze sítě 50 Hz, ale bliká v rytmu 100 Hz, protože každá periody má dvě maxima. To je stejné jako dva impulsy během jedné otáčky dvoulisté vrtule. Otáčí-li se tedy vrtule 50 x za s (stejně jako frekvence 50 Hz se dvěma maximy během periody), je to 50 x 60 = 3000 ot/min, to je 30 mV na výstupu snímače.

Žádné komentáře: