pátek 24. srpna 2007

Ulétnutý model nalezen

Celá tato příhoda se stala včera a pokračovala dnes.

Varováním už pro mě mělo být to, že synovi za letu v modelu Just, když bojoval se silnými poryvy větru něco prasklo a model po boji o jeho záchranu přesto narazil do země. Výsledek - rozbitá gondola a vylomená přepážka motoru, zlomená vrtule.

Já na toto varování nedal a když poryvy ustaly, tak jsem odstartoval let s modelem Delta. Foukalo tak 5 až 8m/s. Najednou z ničeho nic přišel minimálně dvojnásobný závan a model během několika sekund byl z dohledu a neviděl jsem ani jestli letí ke mně ani ode mne a po krátkém boji už nebylo vidět nic.

Model dopadl do hustého lesa s místem dopadu tak v rozmezí 1 km2. Ani ve 4 lidech se ho tentýž den v podvečer po 3 hodinách nepodařilo najít. Budiž mu země lehká. Já jsem lehčí o takových cca 5 tisíc. Lítal opravdu dobře a stabilně a to i ve větru.

Ztráta:
- model (500)
- 2 x HS81 (760)
- přijímač MZK Nano 4 (1000)
- krystal (150)
- regulátor Hacker Jeti Master 18 3P (1500)
- motor MPJet AC 28/10-13 (fungl nový 1600)
- vrtule Graupner 8x6 (100)
- 3článek LiPol E-TECH 1850GP 11,1 V (1100)
- vlastní práci raději nepočítám

Těch 5 tisíc byl jen původní odhad, ale zdání občas klame. :-)

Dole ve vrcholu výseče jsem stál, v horní části výšeče mi někde zmizel z dohledu a v elipse možná někde zůstal.

Hledání:
- sám hned po uletění
- s pomocí syna, jeho kamaráda a jeho otce tentýž den
- v pátek sám od 9 do zhruba 12, spodek pod cestou a levá a spodní strana lesa nad cestou
- odpoledne v cca 16 hodin přijeli pomoct kluci z Rýmařova a já jsem šel tentokrát v lese nad pasekou a cestou a  

NAŠEL JSEM HO!

po necelé půlhodině. Za chvíli na to našel Petr akumulátor cca 20 metrů od modelu. Předpokládám, že ve čtvrtek byl model zavěšený ve větvích a noční silný déšť s větrem ho srazil k zemi. Proto byl akumulátor těch cca 20 metrů od místa, kde jsem model našel.

Musím na rovinu říct, že jsem v nález modelu nedoufal. Jednak proto, že jsem si nebyl jistý kam dopadl, ale také proto, že jsem měl z prvního dne hledání úplně zničené nohy. Puchýře na patách i na chodidlech. Já už ty pohorky budu muset konečně vyhodit. Není to poprvé. :-(

Že jsem model našel, je zásluha především člověka, diskutujícího pod přezdívkou vladimir32 z diskuze RCMania, ale i ostatních na tomto fóru, kteří mě v tom hledání morálně povzbudili. Dobří lidé přece ještě žijí.

Ale přiznám na rovinu, že nebýt nabídky Vladimíra na hledání, která se nedala odmítnout, tak bych už boty na zničené nohy znovu nenavlékl. A že to bolelo! Prostě bych to odepsal jako smutnou ztrátu.

Zhuba zde jsem model našel

Takto tam ležel pěkně na lesní stezce

Pomocníci (ten houbař se mi tam tak nějak připletl). Díky kluci!

Takto model vypadal (skoro nektknutý), včetně nepoškozeného akumulátoru!


Ten ztracený model má ale pro mě 5 poučení:
1) Uvědomil jsem si pro příště, že než bojovat s neviditelností modelu až do konce, je asi lepší řešení stáhnout plyn a poslat model do vývrtky dokud je ještě čas. Krátce nad zemí ho z vývrtky vysvobodit a modlit se ať to dopadne dobře. Ztráta modelu obvykle příjde dráž než jeho úmyslné přizemnění. Takže to je jen takové memento pro případné čtenáře těchto plků. Snad se poučí na cizím příkladu, jak se to nemělo dělat.

2) Dát na každý model cedulku se jménem, adresou a telefonním číslem. Původně jsem si nadával také za to, že jsem nedal na model pípák, který píská, když se vypne vysílačka. Jak je ale vidět z předchozího popisu, akumulátor asi po nárazu do stromu vypadl z lože a pípák by stejně nepípal. To jsem si ověřil také tím, že jsem v den, kdy model uletěl chodil po lese s vysílačkou a občas jsem dal plný plyn. Nic se neozvalo. Přitom v akumulátoru bylo 3,96V na článek. Na tento model jsem ale cedulku se jménem úmyslně nedal. Je to přece model "pro létání kolem hlavy". Jak se ukázalo nebyl.

3) Dosud jsem nemusel les. Manželka ráda houbaří a zatím jsem to řešil tak, že jsem ji zavezl k lesu, vytáhl knížku a čekal jsem až příjde s houbami nebo bez nich. Ona byla spokojená a já taky. Ode dneška les přímo nesnáším. Vrátil jsem se mokrý, s dodřenými nohami a furt po mě něco lezlo.
Ode dneška uznávám, že není nad beton, asfalt a hezky zastřižený trávník. ;-)

4) Alespoň jedna optimistická zpráva. Ve středu jsem vážil 97 kg a po nalezení modelu 93 kg i po dolití tekutin.

5) Model byl bílý, nenabarvený. Vždy jsem si říkal, že to není pěkné, ale tentokrát se to vyplatilo. :-) Byl v tom lese lépe viděl.

Žádné komentáře: