sobota 20. listopadu 2004

Tornado - v elektroverzi - druhý kus (DELTA)

Kategorie:RC EPP elektro samokřídlo
Rozpětí:1180mm
Délka:560mm
Pohon:MPJet AC 28/10-13 - MPJ 20200, regulátor JETI HACKER 18-3P
1) 9 x NiMH GP1000 nebo 9 x NiMH KAN1050 a vrtule GWS 10×4,7, odběr okolo 17A
2) 3S1P LiPol E-Tech 1850, vrtule Graupner 8x6 (z Minitornáda), odběr 12,5A
Řízené funkce:elevony
Hmotnost:1) 666g
2) 650g
Hodnocení:
Původní Tornádo je vlivem použití potahu i výztuh docela těžké a rychlé. Faktem ale je, že taky prakticky nezničitelné. Přežilo bez jakéhokoliv škrábnutí pád pod plným plynem z cca 100 m, kdy model najednou přestal reagovat na povely řízení. Po dopadu odpadl motor z Dual Lock a zůstal bez poškození a vypadly baterky, které jsme už pak bohužel nenašli. Co bylo příčinou pádu se nepodařilo zjistit.
Kvůli problémům se startem, kdy každý start byl sázkou 50/50 poletí nebo spadne, jsem chtěl model osadit střídavým motorem. Původně uvažovaný motor Mega byl i přes lepší a ostřejní projev výrazně cenově náročnější než motor MPJet AC 28/10-7. Takže volby padla na tento motor.
Když už jsem měl motor, tak jsem si vzpoměl, že mám doma ještě jedny nepoužité výřezy z EPP a tak jsem se rozhodl pro stavbu dalšího kusu samokřídla. Tentokrát jsem použil lehčí serva HS-81, zbytek jsem postavil podle předchozího kusu. Pouze jsem pro výztuhu místo skelné pásky použil 2 dráty 0,6 mm, které jsou zalepené CA lepidlem do drážky o hloubce cca 2 mm vyřezané nožem. CA lepidlo je pak přestříknuto aktivátorem. Výztuha dráty je dostatečná, pouze střed křídla jsem musel vyztužit klínem balzy tloušťky 5 mm. Ta zároveň pomohla dodržet polohu těžiště, protože vlivem lehčích elevátorů byl model těžký na předek.
Elevátory (křidélka) jsou vytvořeny tak, že do křídla byla trafopájkou v místě pantů vypálena po celé délce V-drážka a na horním povrchu křídla zůstal cca 1 mm EPP, který slouží jako pant. zatím to funguje na 100%. Provedení je vidět i na fotografiích.
Motor je použit s tzv. obrácenou montáží. S tou mám taky jeden zážitek. Aby se mi za letu neuvolnila matice, tak jsem ji zajistil přípravkem CARTELL Fix-Lock (červený). Bohužel jsem spoléhal na chování, které znám z ocelových šroubů, kde pak není problém spoj uvolnit. To ale neplatí pro duralovou hřídel, použitou pro obrácenou montáž. Spoj se slepil tak dokonale, že když jsem chtěl vrtuli vyměnit strhl jsem na hřídeli závit a matice nešla vůbec sundat. Jen se protáčela na místě. Nakonec nezbylo než matici opatrně rozbrousit (po předchozím pečlivém zakrytí motoru) a nechat udělat novou hřídel. Ta je už teď ale ocelová o průměru 5 mm a jde s ní tak použít běžné unašeče pro 5 mm hřídel. Možná by stalo za to, kdyby MPJet dával k dispozici přímo i tuto variandu hřídele.
Pro pohon je použita vrtule GWS 10×4,7 s gumičkovým unašečem. Puritáni jistě budou namítat, že tato vrtule kazí to, co motor dává, ale srovnání s podstatně dražší APC 10×4,7 nevyšlo výrazně hůře. Model s oběma vrtulemi dosahuje zhruba stejné stoupavosti kolem 60°. Přemet bez rozběhu také není problém. Výkrut s modelem tohoto typu moc s výkrutem společného nemá.
Model je oproti předchozí potažené verzi výrazně pomalejší - vliv “chlupatosti” EPP. Pohon s vrtulí Graupner 10×6 nebo APC 9×6 byl výkonnější a model lépe stoupal. Tomu ale také odpovídal vyšší odběr proudu se kterým docela určitě až tak moc nesouhlasily používané akumulátory. Po přidání plynu vždy jakoby “poskočil” dopředu a po ubrání zabrzdil - opět vliv “chlupatosti” EPP. Proto je používána vrtule se stoupáním 4,7 palce, které odpovídá rychlosti letu modelu. Skoro kolmé stoupání nebylo účelem, pro který byl model stavěn. Účelem bylo mít pohodový model, který bude celkem dobře létat. V termice by mohl i trochu plachtit a především bude odolný proti olšovým rukám pilota. A to se plně podařilo. Další námět na zlepšení je použití LiPol akumulátorů, kdy čekám jen na okamžik, kdy budou cenově ještě více dostupnější než jsou teď.

Pohled zhora, koncepce stejná s předchozím kusem, ale model není potažen a jsou použita serva HS-81.Pohled zezadu. Balzová část tam je jednak kvůli zpevnění středové části modelu, ale i kvůli tomu, že bylo potřeba posunout motor dozadu kvůli dodržení polohy těžiště
Pohled na model zespodu - jsou zde vidět výztuhy drátem a háček pro vystřelení modelu gumicukem.
Pohonná jednotka je připevněna opět za suchém zipu Dual Lock
Jiný detail na pohonnou jednotku a regulátor


Pohon 3S1P LiPol

Vzhledem k tomu, že NiMh měly mizernou životnost, tak jsem model upravil na použití LiPol. S vrtulí Graupner 8x6 je odběr cca 12,5A a výkon je určitě dostatečný (video 4MB).
Motor už není uchycen na DualLock, ale v je loži, přilepeném k modelu Chemoprénem. Důvodem byly velké vůle v tomto uložení motoru.


Žádné komentáře: