čtvrtek 11. května 2006

ATAK

Kategorie:
EPP akrobat
Rozpětí:
1260mm
Délka:
950mm
Pohon:
MPJ AC 28/10-13, 10článek GP1100AFHR, vrtule 10/6 (odběr 18A na zemi) nebo 9,5/5 (odběr 15A na zemi). Regulátor JETI MASTER 18-B-Flight.
Řízené funkce:
Motor, křidélka, výškovka, směrovka. Přijímač Potenský Smart. Pro křidélka je použito jediné servo HS422 a pro výškovku a směrovku serva HS81.
Hmotnost:
900g.
Hodnocení:
Model byl postaven z výřezů open kombatového modelu ATAK. Je záměrně nepotažený, byla snaha o docílení nejnižší hmotnosti. Proto jsou taky ocasní plochy konstrukční, balzové a ne z colorplastu, jak je tomu u originálu. Dalším důvodem pro konstrukční ocasní plochy byla nepřítomnost těžkého motoru a nemožnost model dovážit. Takže nakonec vznikla z nouze cnost.
Vystužení křídla: jednak 8mm uhlíková trubka, ale navíc ploché pásky, které se používají k vázaní balíků. Zasunuto do těsného výřezu a zalito CA lepidlem a přestříknuto aktivátorem. Pro křidélka je použito jediné servo typu Hitec HS-422. Zdánlivá výhodnost je skutečně jen zdánlivá. Předně je servo hodně pomalé. Dále je pak při použití jednoho serva problém se správným nastavením diferenciace výchylek křidélek. Stačí se podívat na umístění pák na křidélkách a také na vidličky u serva a bude jasno. Pokud ne, určitě pomůže samostatný příspěvek na téma diferenciace. Problém s diferenciací se projevil velmi výrazně, protože jsem použit řešení uvedené zde, konkrétně tato fotografie a ne uchycení náhonu v jednom bodu, jak ho používá Pavel Dvořák např zde.
Pozn. Dnes, tj. 4.10.2006, je problém s pomalostí serva vyřešen. Viz můj komentář dole pod příspěvkem. Problém s diferenciací nikoliv. Jedno servo neumožňuje využít výhod, které dává počítačové rádio Royal Evo, kdy si při osazení s 2 servy jde nastavit potřebnou diferenciaci jednoduše bez mechanických úprav náhonů.
Vystužení trupu: trup je vystužen pouze “balíkovými” plochými pásky. Jeden po každé straně z boku a jeden zdola. Shora trup zpevňují ještě přilepené lanovody.
Letové vlastnosti modelu: jedním slovem DOBRÉ. Model s použitou (větší) vrtulí stoupá kolmo s možností další akcelerace. Vis neumím, nemohu tedy posoudit. Bez motoru model létá velmi pomalu (což bylo důvodem nepoužití potahu) a chová spíše jako větroň. Není problém s ním využít termiku. Přistání je při minimálních rychlostech. S menší vrtulí je výkon dostatečný pro akrobacii založenou na využití vztlaku. Snesitelný vítr mu nedělá větší problém. Síla pohonu je na překonání vlivu větru dostatečná.
Doba letu s použitými akumulátory a větší vrtulí je okolo 6 minut. Záleží na způsobu létání. Až doslouží NiMH a model bude ještě existovat, budou použity 3S1P LiPol. V té době bude jejich cena jistě příjemnější. Dále k už tak dobrým letovým vlastnostem přispěje i nižší hmotnost LiPol.
Při zalétání bylo potřeba poměrně silně potlačit motor (cca 2 mm dole na přepážce) , ale po potlačení motoru model letí jak má. Tam, kam ho namířím, tam letí.
Při jednom přistání model najel kolečkem do myší díry a podvozek upadl. Podvozek jsem už zpátky nelepil protože start ze země byl problematický kvůli nízkému podvozku a velké vrtuli. Bez podvozku je ale obtížnější rozlišení polohy modelu za letu. I poměrně výrazné barevné odlišení horní a dolní strany modelu není za slunečného počasí dostatečné pokud je model víc jak 100 m ode mne. Polohu modelu si buď musím pamatovat nebo poznat podle jeho chování.
A několik fotografií:
Rozmístění RC vybavení.Umístění serv směrovky a výškovky.Umístění regulátoru.Výřez pro akumulátor.Pravá strana špice modelu.Provedení ocasních ploch.Náhon křidélka.Jediné servo pro křidélka s špatně uchyceným náhonem - viz výše.V dílně po dokončení barvení, použité barvy Terno colour koupené v místní drogérii, cena cca 20Kč/lahvičku.I když mám čím stříkat, tak byla barevná úprava prováděna houbičkou. Pro daný účel dostatečné.Akumulátor je zasunut ve výřezu v EPP a je pojištěn “zipem” DualLock fy 3M.Stav modelu po zalétání. Jako nový. :-)Model zalétání přežil, ale potřeboval potlačit motor.Proti nebi. Letové snímky se zatím nekonají, protože řídit a zároveň fotit není snadné.Po přistání model vjel kolečkem do myší díry a podvozek se vytrhlBez podvozku to taky půjde. Spodek trupu je polepen skelnou páskou.
Autor při záletu.Po záletu, už bez podvozku.
Aktualizováno 4.8.2006
Našel jsem fotografie ze stavby, takže je přidávám.
Vypálení drážky pro křidélko.Hotová drážka a zároveň závěs.

Uvedený způsob vyřezání křidélka se mi moc neosvědčil. Viz můj komentář dole pod příspěvkem.
Servo před zafixováním.Servo ve fólii a s napěněným purexem
Použitý způsob uchycení lanovodů, který je vidět u obrázku “Servo před zafixováním.” do dvou bodů na kole serva není dobrý. Má za následek problémy s diferenciací o kterých se zmiňuji hned v úvodu popisu.
Zobrazený způsob fixaxe serva v EPP napěněným Purexem se mi osvědčil už u Optimy. Servo zabalím do fólie, vypálený prostor pro servo namáznu Purexem a pak zarosím vodou. Vtlačím zabalené servo a nechám Purex reagovat s vodou. Purex napění a výsledek je po ořezání přesahujícího Purexu na následující fotografii. Takto zafixované servo pak stačí přilepit tenkou oboustrannou lepící páskou. Takovou tou průhlednou fólií o tloušťce nula, nula, nic.
Hotové lože serva.Vyřezaná horní část trupu.Hotovo …… a složenoPoprvé kompletní. Bohužel však s těžkým ocasem …… a tak musely ocasní plochy z Colorplastu pryč.Odlehčení ocasu …… trubkou s vypilovanými zuby
ATAK pak dostal konstrukční balzové ocasní plochy, které už jsou na fotografiích s barevnou úpravou modelu.

2 komentáře:

PAD řekl(a)...

Zdarec, jsem rád že jsi model nakonec zprovoznil a to ve zcela originálním a zajímavém provedení.
Pořád nějak nechápu problémy s křidélky - používám toto řešení v podstatě od doby co létám kombat (dříve open, dnes scale) a nemám s ním problémy. Postupně jsem jen přešel na takové řešení kdy ve velkém obalu lanovodu (vnitřní průměr 2mm) už nemám ani duši ale jen strunu. Moje obavy o velké vůli takového náhonu (přeci jen by se dalo čekat, že struna o průměru 0,8mm bude v bowdenu o průměru 2mm dělat neplechu) se nepotvrdily, naopak celý náhon je volnější a křidélka se parádně vracejí do neutrálu.
Když se kouknu na tvoje řešení s vidličkami na páce serva tak si nemůžu nevšimnout, že máš náhon zespoda a páky na křidélkách asi také zespoda … vzhledem k tomu jak máš vidličky na páce serva bych řekl, že ve výsledku máš na křidélkách větší výchylku dolu než nahoru … teoreticky by vidličky měly být prohozené (což ale mechanicky dost dobře nejde) aby byla výchylka dolu menší než nahoru. Takže já výchylky nediferencuji a modelům to evidentně nevadí.
Ještě téma servo HS422 na křidélkách … uniká mi podstata zmínky o jeho pomalosti …. 422 mám prakticky na všech kombatových érech, posledni dobou dávám jen obyč HS311 protože to zkrátka stačí … nevšiml jsem si, že by servo bylo pomalé, resp. tak pomalé že by to mělo vadit.
Na závěr dám odkaz na svůj nový kombatový stroj - japonskou Nakajimu kde je náhon křidélek stále stejný jako u “historického” Ataka, nentřeba asi dodávat, že rychlost letu a namáhání Nakajimy je podstatně větší než u Ataka http://www.rcweb.cz/aktual/b5n_kate.htm … a pro úplnost ještě jeden kombatový ACES stroj TA152h1 http://www.rcweb.cz/aktual/ta152_2.htm

jio řekl(a)...

Ahoj,
jsem rád, že se ti model líbí. Komu by se neměl líbit, když ne autoru konstrukce, že? A když ne přímo líbí, tak alespoň to není opak. :-)

Ke křidélkům. U tebe jsem viděl řešení od Jardy Marténka a nic zlého netuše jsem nedomyslel problém s následnou diferenciací. Přesněji řečeno věděl jsem, že bude, ale myslel jsem, že bude menší. Ten předpoklad bohužel nevyšel a páka na křidélku je cca 18 mm od osy otáčení. Teprve tehdy jsou výchylky nahoru i dolů zhruba stejné. Inu, chybami se člověk učí.

K pomalosti serva - už tak pomalé není. Příčinou byl způsob závěsu křidélka na zbytku EPP. Problém byl v tom, že těsně po vyřezání chodilo křidélko relativně lehce. Tak jsem než natáhl lanovody a dostal se k další kompletaci jsem si nevšiml, že EPP v místě odpálení ztuhlo. Když jsem pak model zprovoznil, tak křidélka chodily pomalu a já to přisuzoval vlastnosti HS 422. Teď o víkendu jsem přišel na příčinu, křidélka odřezal a přilepil na 3M izolepu. A kupodivu teď chodí křidélka rychle.