pátek 14. března 2003

RC souprava Multiplex Royal Evo 9

Vzhledem k tomu že jsme oba chtěli zároveň řídit svůj model a nečekat až druhý dolétá vznikla potřeba zakoupení druhého vysílače. A když druhé rádio do rodiny, tak už trochu výkonnější.
Mohu ale jednoznačně říct, kdyby se syn nepotatil, tak u Flash 5 zůstanu s největší pravděpodobností až do doby, než bude neopravitelná nebo nějak nebezpečná svému okolí. Asi bych občas skřípal zuby, že to či ono neumí, ale to by asi tak bylo vše, co bych s tím dělal. A o Royal Evo jsem přesvědčen, že bude mít u mě asi stejný osud, jaký jsem předpokládal u Flash 5. Navíc je výš než low-end vysílače a umožňuje modernizaci řídícího programu. Proto očekávám, že i morální životnost vysílače bude delší. Zejména v mém případě, kdy ji mám především pro zábavu a nezávodím.
A teď, jaké bylo mé rozhodování a proč jsem vybral nakonec právě Royal Evo.
Rádia od Futaby určitě patří mezi špičku, ale konkrétně FC 16 už je hodně dlouho na trhu, FC 18 jakbysmet, FC 28 i 9 patří ke špičce, ale obě velmi drahé. Řada FX asi není to, co je často doporučováno. Důvodem je samozřejmě poměr cena/výkon. A obecně takřka všechny (ne-li úplně všechny - nevím, tak daleko jsem to nezkoumal) vysílačky od Futaby jsou prodávané jako 4kanál a vše ostatní se musí za poměrně velké peníze dokoupit nebo dobastlit. Výsledná cena vysílače pak bude o několik tisíc Kč vyšší.
Pozn. později jsem byl upozorněn na to, že tato informace není přesná, cituji: “Palcové Futaby jsou již při koupi plně osazené a pultové lze rozšířit ve většině případů za “pár korun”. Problém jsou jen tahové potenciometry.”
Takže když jsem volil v cenové kategorii do 15000 Kč vycházela mi vzhledem k vybavenosti a především nové konstrukci jako výhodnější oproti FC 18 jednoznačně Hitec Eclipse. Stála tehdy něco přes 14000Kč. Dnes lze vidět nabídky na stejný vysílač v cenách okolo 7000Kč. Když pak byla ohlášena v inzerci MPX Royal Evo 9 za něco přes 15000Kč, tak jsem rychle přehodnotil svůj požadavek a … byla prostě na té fotce nádherná. Přestal jsem uvažovat jen o ceně a začal jsem brát na zřetel jak vypadá (snadnost čištění) a postupně jsem se seznamoval s tím, co umí a také bylo potřeba něco více našetřit. To, že nepodporuje přenos PCM nepovažuji za důležité. Pominu-li to, že neexistuje standard a každý výrobce má své PCM, tak užití PCM vyžaduje také dražší přijímače a to je cesta spíše pro high-end použití. IPD u přijímačů se přitom této technologii ve výsledku velice blíží. Tedy PCM je mimo (nad) mé potřeby. Původně byla zmiňována informace, že Royal Evo nemá letové režimy. To už byla trochu horší zpráva, ale jednak jsem nehodlal závodit a předpokládal jsem, že aktualizovaný řídící program to jednou bude umět. Nakonec se ale ukázalo, že tato informace není pravdivá. Royal Evo má 4 letové režimy. Takže ani jeden ze zmiňovaných mínusů nakonec mínusem není.
Pokud by šlo o to, co bylo hlavním podnětem v mém rozhodování, tak v roce 2002 mě v Hranicích na Jeti meetingu přímo uchvátilo éro, které vycházelo z F3J a bylo poháněno výkonným stříďákem. Takže od toho jsem vzal základ co bych chtěl v budoucnu mít. Nebude to určitě letos, ale možná za pár let ano. Potřebuji proto rádio s volnými mixy a velkou variabilitou jednotlivých funkcí. Trochu jsem při svém rozhodování pošilhával kromě Eclipse i po MPX Cockpit. Za ušetřený peníz by pak mohl být i další modelářský materiál jako je třeba kvalitní nabíječka. Cockpit ale na rozdíl od Eclipse nemá vůbec volné mixy (Eclipse má, jak jsem se dozvěděl, 5 volných) a bez těch bych si už asi nové rádio představit nedovedl. Zásadní problém je ale v tom, že jak Eclipse i Cockpit jsou sice výborné rádia (poměr cena/výkon je u obou modelů velmi, velmi dobrý), ale obě mají v podstatě všechny funkce nějak předefinované a variabilnost je tam do značné míry omezena. Tuto poslední větu prosím neberte zas tak úplně doslova, určitá variabilnost u obou rádií je. Proti Futabám také jednoznačně mluví to, co jsem už zmínil. Jako nový vždy dostanu jen 4 kanál. A já mám rád věci, které fungují od začátku v plném rozsahu a po celou dobu životnosti na ně (do nich) nemusím šáhnout. V Graupnerových vysílačkách se nevyznám a jednoduše jsem je ze svého rozhodování vyloučil. I tak toho bylo dost. Tím co přispělo také k tomu, jak jsem se rozhodl, byl hračkovitý vzhled Eclipse a tím také její problematické čištění. Různých výstupků jsem si už užil u Flash 5 a Evo má oproti nim nádherně čisté tvary.
Takže asi tak nějak probíhalo mé rozhodování. Připouštím, že jsou v mém popisu určité zjednodušení, ale je to popis mého rozhodování, který nikomu nevnucuji jako jediný správný, ale který také může popřípadě někomu jeho rozhodování ulehčit.
A abych ještě trochu případným čtenářům zamotal šišku, tak i přesto všechno si nejsem jistý, že všechno to, co rádio umí využiju. Z toho jde usoudit, že určitý vliv na mé rozhodování mělo také to, že se jedná o nový výrobek s novější technologii a také to, že i když se u nás dnes vyrábí dobrá auta, tak přece jen všichni nejezdí ve Škodovkách. Jinak řečeno, vybírám také podle pocitu, kterým na mě věc působí.
Pokud máte zájem dozvědět se o tomto rádiu další informace, mohu jen doporučit stránky Libora Kolmana věnované tomuto rádiu.
Na závěr ještě jak vypadá “Prohlášení o shodě” (to podstatné z textu)
PICO-line, Cockpit, HF Module HFM3 for PROFI mc(3030,4000); PROFI CAR(301,403,707); ROYAL evo(7,9,12) a přijímače 35MHz/40MHz: Micro IPD, Mini DS IPD, PCO, RX 12 DS, EinStein TheBrick, RX-5/9/12-SYNTH DS IPD (CAR)
Pásmo: 35A, 35B, 40MHz AM, FM 1 kmitočet
Kanálová rozteč: 10kHz
Vf výkon: 100mW ERP
Druh vysílání: 10K0F1D, 3(5)K00A1DAN a 5K00F1DAN
Poznámka na závěr:
Pokud se taky rozhodujete o tom, jaký vysílač si koupit a vůbec se nevyznáte v záplavě výrobců, typů vysílaček a jejich zkratek, můžete se nechat inspirovat pro první orientaci v této problematice srovnávací tabulkou vysílačů.

Na místě, kde chodím létat se poměrně často setkávám s rušením právě na frekvenci, kterou používám. Důvod pro přechod na 2,4GHz.



Žádné komentáře: