čtvrtek 18. dubna 2002

A1 Fly ze stavebnice fy Hacker

Kategorie: A1 - F1H
Rozpětí: 1440mm
Délka: 760mm
Pohon: vítr, termika
Řízené funkce: -
Hmotnost: 220g.

Hodnocení:

Stavba modelu je velice příjemná a stavebnice je dobře navržená. Protože jsme při stavbě trupu nemohli sehnat háček pro krouživý let v přiměřené velikosti, je použita tzv. trhačka. Na druhém snímku je obsah stavebnice a na dalším pohled na model v kostře. Přiznám se, že tento pohled na model mi byl příjemnější, než pohled na model hotový. Možná se to bude někomu zdát divné, ale mne čistota konstrukce přímo nadchla.


Model toho moc nenalétal. Má za sebou pouze první zálety bez šňůry a délka jeho kluzu byla ve srovnání s modelem Kumulek takřka dvojnásobná. Důvod je jednoduchý - není v okolí dostatečná plocha pro provoz modelu této kategorie.

A1 Fly obsah stavebnice.A1 Fly - model v kostře.A1 ze stavebnice fy Hacker po dokončení.Pohled od kormidel.

Popis stavby:

Účelem tohoto článku není test modelu, ale spíše popis pocitů a dojmů člověka, který si stavebnici koupí a postaví bez větší praxe stavby modelů tohoto typu. Proto se údaje zde uvedené mohou v některých dílčích bodech lišit od zkušeností jiných.
Úvod

Když před pár lety začal syn navštěvovat kroužek modeláře, netušil jsem, že časem přijdou na řadu také soutěže házedel, modelů kategorie A3 a také to, že ho na soutěže budu doprovázet. Abych se na soutěžích nenudil a nemrznul, hledal jsem něco čím bych se mohl zabavit. Když jsem pak v nabídce jednoho modelářského obchodu uviděl model Fly fy Hacker za poměrně slušnou cenu, neodolal jsem a stavebnici objednal. Obrázek na krabici vypadal v nabídce létavě a předpokládal jsem, že se jedná o stavebně nepříliš složitý model. Po doručení zásilky jsem prozkoumal obsah krabice. Zarazil mne vysoký počet drobných dílů a na vloženém plánu bylo vidět, že se pouze o hračku určitě nejedná. Můj předpoklad stavebně nepříliš složitého modelu vzal tedy rychle za své. Krabice s modelem proto chvíli ležela, ale nakonec jsem neodolal a model postavil. Zde je pár zkušeností se stavbou modelu. Protože se s podobnými stavebnicemi na stránkách RCM setkávám poměrně zřídka, nabízím své poznatky ze stavby čtenářům.

Obsah stavebnice

Na přiloženém letáku byla uvedená výzva ke kontrole obsahu stavebnice. Při představě, že budu kontrolovat počet žeber, lišt a různých kousků balzy v době, kdy o modelu ještě nic nevím, jsem usoudil, že tudy cesta nevede a list se seznamem dílů jsem někam založil. To byla chyba. Později mi chyběl při určení z jakého materiálu který díl je a také se při stavbě modelu ukázalo, že přece jen chybička v kompletaci stavebnice byla. Navíc byly přibaleny 2 ks hlavních žeber křídla a chyběl 1 ks posledního žebra na uchu (žebro číslo 31). Vracet kvůli tomu stavebnici mi nepřipadalo přiměřené a tak jsem zmíněné žebro doplnil z odřezků balzy.

K vlastní stavbě modelu

Postup stavby je přímo součástí plánu a je tedy stále po ruce. Na druhou stranu zase zvětšuje plochu potřebnou pro rozložení celého plánu. Modelář je obrázky i textem veden postupně celou stavbou. Plán je přehledný, ale drobné výhrady přece jen mám. Pro pokročilého modeláře je asi příliš podrobný, ale pro začátečníka některé drobnosti chybí. Na výkrese například chybí označení, co je smrk a co balza. Zkušený modelář na to přijde hned, ale mně, coby začátečníkovi se stavbou modelu této kategorie, chvíli trvalo než jsem v některých případech vylučovací metodou určil, co je co. Asi jsem zmlsaný plánky pana Fary, kde to vždy uvedené bylo. Kdysi se mi na obdobné stavebnici firmy Graupner velice líbilo, když na každém dílu bylo natištěno číslo odpovídající pozici na plánu. To je asi sen každého stavitele. Pokud díly označené nejsou, tak může stavba místy připomínat skládání puzzle.

Křídla

Oproti postupu uvedenému na plánu jsem začal stavbou křídel. Otázka zvyku a také toho, že při zahájení stavby jsem neměl tak docela jasno zda použít boční háček, háček dodaný ve stavebnici nebo háček pro krouživý vlek. Později se ukázalo, že přece jen postup uvedený na plánu, tedy začít stavbou trupu, je řešení optimální. Pokud bych trupem začal, tak bych měl při stavbě křídel k dispozici přesnou rozteč spojovací drátů. Takto jsem musel s dokončením křídel trochu počkat až na to, jakou skutečnou rozteč budou spojovací dráty mít. Chvíli mi také trvalo, než jsem přišel na to, že spojku křídlo-ucho je potřeba vybrousit s přiložených pásků překližky. Dodržet správný úhel lomení spojky doma bez přesné šablony není zrovna jednoduchá záležitost. Výsledkem snažení vybrousit správný úhel vzepětí jen podle výkresu, pak může být problém při dodržení předepsaného vzepětí uší. Zrovna tento díl by tedy mohl být dodán hotov. Školní úhloměr v tomto případě moc nepomohl. Co mi však na úplnosti stavebnice vysloveně vadilo (byla to pouze tato věc), byla potřeba najít doma podložky 1, 2 a 2,5 mm potřebné ve větším počtu pro podložení nosníků a odtokovky k zajištění jejich správné polohy. Najít doma odřezky tloušťky 1 a 2 mm se mi jakžtakž podařilo, ale s balzou o tloušťce 2,5 mm jsem dosud nikdy nepracoval a tak jsem si musel zdlouhavě pomoct slepením dvou kousků balzy 2 a 1 mm a na požadovanou tloušťku podložku dobrousit. Myslím si, že výrobce má v odpadu podobných odřezků neúrekom a tak je mohl do stavebnice do zvláštního pytlíku doplnit. Určitě by tím nikoho neurazil. Jinak i přes tyto drobné poznámky musím kvalitu zpracování všech dílů křídla jen chválit. Přesnost dílů a čistota zpracování jednotlivých dílů byla tak vysoká, že mne i nakonec z rozmazlenosti trochu rozladilo, že jsem musel u několika žeber v místě zužování zdvojených nosníků přizpůsobit velikost výřezu v žebru podle nosníku. Stejně tak, když po slepení dvou lišt hlavního nosníků byla šířka slepeného nosníku 10,1 mm a výřez v žebru přesně 10 mm - ach ta pohodlnost. Určitě však tyto zmíněné drobnosti nekazí celkový velmi dobrý dojem ze stavby křídla a výškovky. Uvádím je pouze jako perličku jinak příjemné práce. A abych nezapomněl, kdyby výrobce dával do stavebnice balzové lišty určené na nosníky výškovky o 5 mm delší, určitě by se cena stavebnice příliš nezvýšila. Takto přece jen na každé straně cca 1 až 2 mm chyběly. Celé křídlo i výškovku jsem lepil Kanagomem. Na místech, kde jsem předpokládal potřebu vyšší pevnosti dvojím lepením - potřít lepidlem obě lepené místa, nechat zaschnout a pak nanést lepidlo na jednu lepenou plochu a spojit. Pro potah křídla jsem použil tlustý Modespan. Papír dodaný s modelem se mi zdal po potažení a nalakování výškovky příliš křehký.

Trup

Po získání háčku pro krouživý vlek jsem se s odhodláním pustil do stavby trupu. Když jsem chtěl háček umístit do trupu, zjistil jsem, že se do hlavice nevejde. Přitom je na výkrese možnost použití háčku pro krouživý vlek zmíněna a jednalo se o háček, který je právě pro modely kategorie A1 určen. Bohužel určen pro jiný typ hlavice než je štíhlá u Fly. Takže jsem nakonec musel použít háček dodaný s modelem. Při prohlídce dílů hlavice trupu jsem zjistil, že obě bočnice hlavice trupu z tvrdého dřeva (masív ne překližka) jsou zkroucené a u jedné bočnice je vyštípnutý kus materiálu. Naštěstí bylo vyštípnutí z větší části v místě, které mělo být vyřezáno pro vložení smrkových bočnic trupu. Zkroucení bylo možné vyrovnat stažením svěrkou při jejich lepení k překližkovému jádru hlavice. K lepení jsem s úspěchem použil lepidlo PATEX. Při kompletaci hlavice trupu mě zarazilo, že předvrtané díry v hlavici byly posunuté oproti dírám v bočnicích z tvrdého dřeva a to o 2 mm! Mnohem nepříjemnější bylo dále zjištění, že vyřezaná kruhová úseč určená pro umístění háčku je oproti výkresu posunutá o 5 mm dopředu a navíc tak plytká, že háček trčel z trupu mnohem víc, než bylo uvedeno na výkrese. Háček tedy nebylo možné správně osadit. Naštěstí jsem si před časem koupil pilový kotouč o průměru 80 mm a ten po upnutí do vrtačky pomohl problém vyřešit. Nepředpokládám ale, že je podobná pila v každé dílně a pak musí zákonitě následovat pracné dlabání zářezu v mém případě v už slepené hlavici trupu.

Když jsem pak zjistil, že plíšek pro nastavení výchylek směrovky je tak krátký, že se nedá použit, byl jsem se stavbou trupu docela rozladěn. Je to sice drobnost, ale dovedu si docela dobře představit ještě větší rozladění, kdybych zjistil, že doma nemám potřebný kousek hliníkového plechu a musím ho někde začít shánět. Shánět hliníkový (duralový) plíšek o rozměru zhruba 30 x 5 x 1 mm. Další stavba a kompletace modelu už proběhla v pohodě. Když se teď tak nad stavbou zamýšlím, chtěl bych odvolat větu, že začít stavbou trupu by mělo být optimální. Kdybych trupem začal, nevím, jestli bych se ještě kochal nad příjemnou stavbou křídel a výškovky. Buď by model dokončil syn, který má víc trpělivosti než já nebo by dodnes ležel nedodělaný v krabici. Pro úplnost ještě údaj o tom, jak dlouho stavba trvala. Stavba křídel a výškovky v kostře přichystané na potažení 12 hodin. Stavba trupu a kompletace modelu 6 hodin. Potažení modelu 3 hodiny. Doplňuji, že jsem při stavbě nijak zvlášť nespěchal a že zručnější stavitel stavbu zvládne pravděpodobně rychleji. Výsledná hmotnost modelu vyšla cca 220g a model bylo potřeba ještě dovážit na potřebnou hmotnost - na což je v plánku správně upozorněno.

Hodnocení stavebnice

Jak jsem uvedl, Fly byl můj první (a asi i poslední) model této kategorie. Z popsaného postupu stavby by mohl vzniknout dojem, že celá stavba je jeden velký problém. Tak tomu ale není. O tom co jde dobře, se asi moc napsat nedá. To, co se nedaří, lze popsat docela konkrétně a člověk si to lépe pamatuje. Drobné nepřesnosti dílů se daly s větším či menším úsilím odstranit a nemají vliv na výslednou kvalitu modelu i celkový velmi dobrý dojem ze stavby. Některé nepřesnosti byly sice spíše z kategorie úsměvných, ale některé mi docela vadily. Z popisu je zřejmé, které. Co mi při stavbě nejvíce chybělo, je označení použitých materiálů na výkrese. Přílišné šetření na materiálu (viz plíšek a balsové nosníky výškovky) patří spíše do kategorie úsměvných, ale moc mi po chuti nebyly. Jako celek byla stavba příjemná a zvládnutelná i nepříliš zručným stavitelem (za kterého se pokládám), který má alespoň základní znalosti ze stavby modelů letadel. Pokud by model stavěl někdo jako svůj úplně první model, tak by mohl mít s dokončením problémy. Už jen proto, že by nemusel mít v šuplíku kousky chybějícího materiálu. Především by ale mohl mít problémy s konkrétní zástavbou mechanizace modelu. Mi pomohlo to, že jsem mohl “opisovat” od modelů kategorie A3, které si postavil syn. A také to, že jsem už několik modelů této kategorie na soutěžích viděl. Na závěr tohoto hodnocení musím vyjádřit obdiv k autorovi modelu. Navrhnout, pak vyrobit přesné šablony na jednotlivé díly … Pokud bych měl podobný model postavit celý sám jen podle plánu, počínaje výběrem správného materiálu, vyřezáním žeber, asi bych si stavbu rozmyslel.

K letovým vlastnostem

Při zaklouzání modelu z ruky se projevila velmi dobrá klouzavost modelu. Oproti známému modelu kategorie A3 Kumulek byla ulétnutá vzdálenost skoro dvojnásobná. S dalším zalétáním byl trochu problém. Jednak nemám s modelem této kategorie žádné zkušenosti, ale především se nakonec jako problém ukázalo to, že ač bydlím na kraji Hané, tak v blízkém okolí není dostatečně velká plocha, na které by šlo s modelem bezpečně létat a především přistát. Model tedy čekal na vegetační klid a byl připraven na zimní soutěže. Hned při prvním startu z poněkud kratší šňůry než předepisují pravidla, však model dosáhl letového maxima. Tento let byl ještě mimo soutěž a za poměrně čerstvého větru při kterém i modely kategorie A3 létaly dost daleko a který model zanesl tak daleko, že jsme museli oba pozorně hledat, aby to také nebyl nakonec let poslední.

Úpravy

Už při pokusech o zálet modelu se ukázalo použité řešení uchycení výškovky pouze gumou jako nevhodné. Výškovku nebylo možné vždy stejně ustavit a její vyklopení bylo problematické. Buď muselo být pnutí gumy nastaveno jako příliš vysoké a trhalo potah nebo výškovka při vyklopení z lože dokonce vypadla. Proto bylo uchycení výškovky přepracováno a řešení je vidět na přiložených fotografiích.

Jako další úprava je plánovaná úprava směrovky. Řešení použité ve stavebnici má za příčinu, že se pohyblivá část směrovky dole zasekává vlivem protitahu gumy a tahu nitě ovládání do pevné části směrovky a model pak jde špatně seřídit do zatáčky. Proto plánujeme použít řešení, které uvádí na RCManii Dan Šimek na tomto obrázku.

Závěr

Přeji všem, kteří si model na základě tohoto popisu vyberou, aby si připomněli klasickou modelařinu se kterou se v době EPP, ARF a ARC stavebnic už příliš často nesetkáváme. Je to radost stavět takovýto model i v případě, že by měl nakonec zůstat viset na zdi…

Doufám, že ale na zdi věčně nezůstane a nějaké to malé servo …

A1 ze stavebnice fy Hacker.Uchycení výškovky po úpravě.Uchycení výškovky v detailu.Pohled na vyklopenou výškovku.

4 komentáře:

Unknown řekl(a)...

Dobrý den,
při stěhování jsem našel starý nedokončený model A1 od Modely. Dělal jsem ho v nějakých 12 letech. Rád bych se k tomuto koníčku vrátil, a model doknočil. Nemá potažené křídlo a při pohledu jsem zjistil, že buď konstrukcí, nebo nevhodným uskladněním jsou plochy křídla mírně zkroucené - Při pohledu zepředu je náběhová hrana na jedné straně mírně výš než na druhé.
Rád bych se proto zeptal, zda se to nějak rozumně nedá napravit bez rozebítání celé konstrukce? Také by mě zajímalo, zda je lepší na potažení pouzít potahový papír, nebo by šlo křídlo potáhnout i nějakou fólií a případně jakou.

jio řekl(a)...

Zdravím.
Narovnání není problém. Položte křídlo na rovnou podložku a podložte opačnou stranu než tu zvednutou cca stejně vysokou podložkou. Pak křídlo zatížíte závažím tak, aby se "pokřivilo" do opačné strany. Pak použijte fén a křídlo rovnoměrně zahřejte a nechejte vychladnout. Křídlo se přetočí do opačné strany a po nějaké době se narovná. Pokud by se to napoprvé nepodařilo, tak toto opakujte. S tím překroucením a nahříváním postupujte postupně a přiměřeně.

K potahu. Vhodnější je použít potahový papír nebo u A1 i vlies (ten hladkou stranou nahoru). Používá se více postupů pro potahování, ale já používám přilakování lepícím lakem. Kostru křídla natřít řídkým zaponovým lakem, přebrousit tak, aby zmizely chlupy a pak znovu natřít. Ustřihnout potah s cca 5 mm přesahem na přehnutí, přiložit ke kostře křídla a přilakovat skrz potah. Vhodné je postupovat od přilakování podélně k nosníku, pak náběžka a odtokovka a pak žebra. Oblouky "zapatlat prsty", tzn. tak dlouho přitlačovat, dokud nedrží. Předtím je vhodné v oblouku přesahující potah nastřihnout na více místech.
Po zaschnutí (nejlépe v šabloně s příslušnými negativy) natřít napínacím lakem. Alespoň 3 vrstvy aby se bezpečně uzavřely póry a povrch dostal lakový vzhled, ale aby nebylo laku příliš moc. První vrstvu je vhodné dělat lakem mírně rozředěným. Lakovat a nechat zaschnout opět nejlépe v šabloně. Na křídle je vhodné mít negativy podle plánku, který máte. Pokud se nepodaří při potahování a lakování, tak se dají dorovnat opět přetočením a fénem.

Přeji úspěšný zálet.

Anonymní řekl(a)...

Dobry den mam rozestaveny model a1 (olympic). Ma byt vybaveny trhackou ale je to muj prvni model a1 a ja se do toho nechci poustet po hlave. V planku k modelu to neni taky nijak vysvetlene. Dekuji

jio řekl(a)...

Dobrý den. Ten model už někde odpočívá. A tak jen jak to funguje.
Trhačka je vlečný háček, kdy je na háčku zaháknuto i lanko od SOP. Jak se vlečnou šňůrou trhne pro vypnutí modelu, odpojí se vlečná šňůra a ta strhne i lanko SOP, která se pomocí gumičky vyklopí.
Když jsem zkusil použít google, tak jsem poměrně rychle našel tuto stránku. Snad vám to pomůže.