Poznámka na úvod: Uvedený text není návodem, pouze shrnuje pár postřehů ze stavby
Když jsem koupil od Ladislava Křivského výřezy pro kombatový stroj za 450 Kč, hledal jsem informace od zkušených jak tento stroj nejlépe postavit. Zde je pár zásad, které jsem čerpal od kombatových guru Standy Valnohy, Václava Janka a také na diskuzním fóru MojeHobby dříve Modelcentrum
- šetřit hmotností !!! - především lepidlo a skelná páska jsou těžké, stačí nastříhat asi 5cm kousky z příčně vyztužené pásky a nalepit je (napnuté!) těsně vedle sebe na náběžku a 2,5 cm pásek na odtokovku a poloviční pásek křížem přes každou polovinu křídla pro fixaci negativu. Obojí zhora i zespodu. Mimo to jsem ještě dal jeden pásek kolmo na podélnou osu zhruba v těžišti zhora i zespodu, který by měl křídlo zpevnit příčně. Pro zvýšení tuhosti elevonů je možné vyztužit slabým páskem 0,5 cm křížem krážem. Kombat se takto dá postavit údajně pod 400g! Mi se to ale nepovedlo - má víc.
- výztužnou pásku je dobré ke křídlu přižehlit. Lépe pak drží. Přižehlit je také vhodné izolepu použitou na potah. Platí stejné poznámka - lépe drží
- elevony řezat přímo z dodaného polotovaru a to tak, že 6 až 7 cm na konci a 2 až 3 cm uprostřed, materiál je dostatečně tuhý a není třeba ho vyztužovat balsou.
- je dobré zbrousit náběžku na konci křídla do většího rádiusu kvůli lepšímu chování v zatáčkách při malé rychlosti
- místo lepidla 3M nebo Bison (lepidlo Bison ale dobře nerozprašuje - stříká poměrně silnou vrstvu, kterou je potřeba roztírat štětcem!) lze v nouzi použít chemoprén zředěný toluenem - je lehčí a levnější. Ale přece jen s lepidlem 3M77 dosáhnete lepších výsledků.
POZN. výztužné pásky i izolepový potah lepit až po důkladném zaschnutí nastříkaného lepidla popřípadě chemoprénu. Jinak se potah nepřilepí!!! - nosnou trubku nebo dřevěný nosník nepoužívat - obojí při přímém zásahu praskne, materiál je dostatečně pevný sám o sobě. Místo toho stačí páska v poloviční šířce - viz výše. Mi se ale u motorizovaného Tornáda (je těžší) osvědčilo přece jen tam ten nosník dát. Je to nosník o průřezu cca 2×15mm. Po zalepení Purexem do trafopájkou vypálené drážky jsem to, to přesahovalo odhobloval.
- serva použít standardní 42g (odolnost, spotřeba el.) a umístit je kvůli vyvážení dopředu k náběžce (2-3 cm od ní) a co nejvíce ke špici). Pokud vám vyjde těžiště 1 cm za doporučeným, je pak nutné dovažovat zhruba 40-50g olova ve špici nebo serva znovu vytáhnout a umístit ke špici
- kvůli kroucení elevonů je dobré dát páku co nejvíce doprostřed (na délku přívodů), náhon bicyklovým lankem 1,6mm v červeném obalu od lanovodů (tlumí nárazy) nebo použít servosaver podle Zdeňka Zvědělíka. Standa Valnoha používá 1,5mm pružinový drát, který je “navolno” jako ochrana proti nárazům. Toto řešení ale může mít za následek vůle v řízení.
- akumulátory umístit kvůli vyvážení co nejvíce dopředu (doporučuji kvůli dodržení těžiště standardní tužky a ne mikrotužky NiMH, které jsou lehké), přijímač doprostřed
- diferenciace křidélek - buď nulová nebo je lepší mít větší výchylky dolů, model pak lépe létá na zádech
- boční stabilizátory mají mít souběh okolo 3° a jsou připevněné páskou se sklem protaženou skrz propíchnutí vzadu a opět páskou přes špičku stabilizátoru vepředu
- seřízení modelu - výškovka +/- 15mm, křidélka +/- 25mm, měřeno na koncovém profilu odtokové hrany křídla.
- těžiště je 203-209mm od čela s doladěním ±10mm od této polohy tak, aby při letu z výšky po potlačení pod úhlem 45° samo vyrovnalo po uvolnění kniplů. Pokud pokračuje v letu střemhlav dolů je potřeba přidat zátěž do špice, pokud má snahu udělat přemet, zátěž ubrat
Takže když se podle tohoto postupu pustíte do stavby a snad se Vám podaří postavit letu schopný stroj
Žádné komentáře:
Okomentovat