středa 7. listopadu 2001

Twiliter II

Kategorie:RC model
Rozpětí:1600mm
Délka:970mm
Pohon:MIG 500, VM 24/10 s převodovkou Velkom 2:1, regulátor JETI JES 350, 8xNiCD SANYO 1700 SCR, vrtule 250/150
Řízené funkce:směrovka, výškovka, motor
Hmotnost:s VM 24/10 1600g
Hodnocení:
Podle RCM 9/1997 to měl být model vhodný pro začátečníka. Krátký trup spolu s velkým vzepětím dlouhých uší má vliv na poměrně špatnou směrovou stabilitu. Výsledkem je to, že se model je nakonec “přestabilizován” a houpe podle podélné osy a především to, že v zatáčce hodně ztrácí výšku. Takže pro začátečníka spíše ne.Podle mého soudu to je nepovedené éro, při jehož návrhu nebyly respektovány snad všechny doporučení pro poměry mezi rozměry jednotlivých částí.

Doporučený pohon motorem do 1,5 ccm. S MVVS 1,5 jsem nepoužil.

Model jsem přestavěl na pohon motorem MIG 500 s převodovkou 3:1 a 8 x SANYO 1700 SCR a vrtulí 250/150. Sotva to lezlo nahoru, takže další přestavba na VM 24/10 s převodovkou Velkom 2:1 a vrtulí Graupner CAM folding 250/150 (10/6). S tímto pohonem a konečnou hmotností 1,6kg a daným profilem křídla se z toho stala v podstatě stíhačka, ale určitě ne hodný, pomalý model vhodný pro začátečníka. Po nárazu při přistání, kdy došlo k přelomení trupu, byl model zrušen.
Byl to můj první model, a tak jsme se s ním skoro všichni (mimo manželky, ta odmítla) zvěčnili


Takto to vypadalo po dokončení


To jsem prosím já osobně, tedy Jiří


Dcera Jitka, že se mi povedla víc, jak ten model?


Syn Petr, stavitel většiny modelů na tomto webu

 Když jsem se po nějaké době aktivního modelaření seznámil se zásadami stavby modelů a podívám se dnes na proporce mezi jednotlivými částmi, tak snad není dodržené ani jedno z doporučených pravidel pro poměr jednotlivých dílů letadla. To však úplný začátečník nepozná. Velká hloubka křídla vzhledem k rozpětí (hloubka křídla 21,5cm při rozpětí 1,6m), rychlý, skoro souměrný profil, krátký trup atd. Podle vyjádření zkušenějších - hnusnější letadlo neviděli. Kvůli krátkému trupu je zvýšeno vzepětí uší, takže se při rovném letu při závanu větru z boku model docela srandovně houpe kolem podélné osy. Skoro symetrický profil pak z toho dělá při zvoleném pohonu a výsledné hmotnosti 1,6 kg spíše řízenou střelu než hodné éro.

Když jsem s tím byl naposledy létat bylo impozantní pouze to, že při protivětru 10 m/s leze díky silnému motoru nahoru skoro kolmo. Když pak ale letí bez motoru kolem mě ve výšce okolo 50-100m, tak slyším silný aerodynamický hluk když vibruje potah modelu. Přistání je pak horror. Ze začátku jsem přistával proti větru, který foukal proti svahu a tak to docela šlo. Při posledním letu tohoto modelu se vítr obrátil a já neuměl přistát. Přistával jsem na boční až zadní vítr a vždycky to jen prohučelo vysokou rychlostí kolem mě a já měl strach to v té rychlosti posadit. Prostě těžké nervy a tep na 200. Při pátém pokusu o přistání jsem vlivem svého pilotního “umění” zavadil křídlem o nějaký drn a éro skončilo v kotrmelci. Výsledkem byla rozbitá zadní část trupu. Původně jsem plánoval, že postavím trup nový z plné balzy zevnitř vyztužený laminátem. Měl být o 5 cm delší než originál. K realizaci nedošlo. Alespoň se rodina zahřála u topení

Pro doplnění ještě jedna zkušenost. Na modelu jsem si v praxi vyzkoušel dosah s krátkou anténou, kterou prodávají na serveru RC Mania. Mám ověřeno, že krátká anténa určitě funguje do vzdálenosti cca 300 m Twiliter byl tak ve výšce kolem 150-200m, když k tomu připočtu vzdálenost od sebe, tak se dostávám zhruba k 300 m. V tomto případě byl model na hranici, kdy jsem přestával vidět jestli letí ke mě nebo ode mne. Problém s dosahem jsem v podstatě nezaznamenal, i když vlastně chvilku asi ano (pokud to byl problém s dosahem a ne něco jiného). Stalo se mi, že se na krátkou dobu zastavil motor. Změnou polohy vysílače vzhledem k modelu se vše spravilo.

Žádné komentáře: