středa 20. října 2004

Optima 2

Kategorie: RC hotliner
Rozpětí: 1570mm
Délka: 875mm
Pohon: ACn Mega 22/25/3E, vrtule , akumulátory NiCd 1600 mAh 10 x SANYO RC-4/5 SC, vrtule Aeronaut CAM Carbon 12,5 x 7,5, regulátor JES 40-3P (červený)
Řízené funkce: motor, křidélka, výškovka
Hmotnost: 1345g.

Hodnocení:

Asi před 2 roky jsem koupil na inzerát stavebnici modelu Optima 2. Byla to verze s děleným křídlem. Model ale vzhledem k mému nepříliš vysokému pilotnímu umění jen ležel na skříni a já se na něho chodil jen tak občas dívat. Vždy jsem se jen tak potěšil pohledem jak se výrobci povedla a šla zpátky do krabice.

Až jednou opět probíhala diskuse k Optimě na diskusním fóru Mojehobby a to jsem už neodolal, koupil motor a dal se do stavby. Postup vidíte na přiložených fotografiích. Přitom jsem provedl pouze jednu úpravu a to slepení křídla do jednoho celku. Přece jen jsem dělenému křídlu moc nevěřil.

Servo je zabaleno do izolepy a nachystáno pro zalití Purexem. Purex nám hezky vypěnil.Takto vypadá lože serva po začištění. A takto vložené servo.Rámeček pro servo výškovky. Nachystáno na potahováníChybička se vloudila a vrták sjel. Zde je vidět možný způsob nápravy. Usazení duralovými matičkami pro pevnější uchycení křídla.Model je čerstvě potažen. Nevypadá to špatně.;-)

Model se docela povedl, ale pro jeho zalétání ve mě byla jen malá dušička. Nakonec pomohl parez (nick z diskuze), který se pořídil ve stejné době, kdy jsem se já stavbu pomalu dokončoval, hotliner DION z produkce fy Satria.

Měl pro model prakticky stejné vybavení a podle jeho slov zhruba stejné pilotní zkušenosti. Tedy nic moc. A tak šlo o to porovnat modely mezi sebou a co bylo hlavní pro mě, dodat si odvahu to tam mrsknout. Aleš (parez) už měl se svým modelem pár letů za sebou a tak jsme se domluvili, že se setkáme na letišti v Bohuňovicích. Aleš letěl jako první a když jsem viděl, že to jde zkusil jsem to také. Motor mi model prakticky vyrval z ruky a letěl v podstatě kolmo vzhůru. Bylo při tom potřeba poměrně silně potlačit výškovku a to i přesto, že jsem motor při stavbě i přes doporučení, že má být tzv. v nule potlačil asi o 1°.

Když model začínal mizet z dohledu stáhl jsem plyn a ono to začalo nádherně plachtit. Ale ten svistot byl skutečně úchvatný a asi nikdy na něho nezapomenu. Je to opravdu zážitek poslouchat hotliner jak zpívá. Kromě výškovky už nebylo potřeba moc trimovat. Když tep klesl pod hranici 150/minutu, odvážil jsem se níž a udělal jsem několik průletů ve výšce 10-20 m a pak na přistání. Model byl sice rychlý, ale přistál nedaleko místa, kde jsem stál a to i bez vysunutí vztlakových klapek. No prostě nádhera.

Když po nějaké blíže nespecifikované době tep klesl opět na hodnotu normálu, zkusil jsem další let. Pořád to ale nebylo ono a zároveň model řídit i trimovat popřípadě nastavovat velikost mixu bylo skoro nad mé síly. Naštěstí přišel na letiště kolega z klubu o kterém vím, že létat skutečně umí, a tak jsem ho požádal o vytrimování modelu tak, abych se s ním nemusel prát. Rukou společnou (on řídil a já trimoval) jsme model uvedli do stavu, kdy létal jak má. Tzn. letí tam, kam se pošle. Pak ještě bylo potřeba zvětšit výchylky a posunout akumulátor o 1/2 cm dozadu. Přece jen bylo řízení až moc tupé.

Při dalších letech se už můj tep dostával vždy jen na snesitelnou hranici. Bylo to sice adrenalínové, ale už se to dalo snést. A tak to šlo asi dalších 20 letů.

Pohled shora na potažený model. Spokojenost. Spokojenost autora je vidět i z této fotografie.Detail výškovky. Později se posouvalo uchycení dále dozadu. Detail náhonu křidélka.A letíííí. Vidíte tu křeč pilota? Bohužel, chtělo by to teleobjektiv.A přistání skoro k noze.

Při dalším společném létání se synem jsem mu nabídl, ať si model také vyzkouší. Nabídku přijal a létal docela dobře i když se taky tak lehce třepal vzrušením. Pak chtěl jít na přistání, ale byl trochu dlouhý a tak jsem mu doporučil ať dá ještě jeden okruh. Přitom se dostal trochu výše než bylo vhodné na 3. a 4. zatáčku a tak ještě jednou zakroužil. A přitom se to stalo.

Ztratil rychlost, Optima sklouzla po křídle a bylo to. Výsledek vidíte na následujících fotografiích, které zachycují situaci po odbalení modelu. Model jsem přímo na letišti neměl sílu fotit. Syn byl z toho tak nešťastný, že jsem ho musel utěšovat, že chyba pilotáže není trestný čin. Horší by to bylo, kdyby za letu machroval a přitom model rozbil. To by dostal možná i pár facek. Takto ten, kdo měl skoro slzy v očích utěšoval toho, kdo na tom byl ještě hůře. Ano, i toto je možné.

Přece jen mám ale jeden poznatek - mému naturelu lépe vyhovují modely pomalejší a tak Optima asi nástupce mít hned tak nebude. Ale znáte to, nikdy neříkej nikdy …

Další obrázky jsou bez komentáře. No je to sice smutné podívání, ale život jde dál. Už nezbývá sila na dopsání popisek pod každou fotku. :-(

2 komentáře:

  1. Mam nekolik let podobny model (mozna starsi verze Optimy ale nejsem si jisty - byl koupen bez krabice v bazaru) ktery jsem zprovoznil mimo jine i po pretrzeni sroubu drziciho vyskovou ocasni plochu a naslednemu zapichnuti do zeme. Trup je opravovan skelnou tkaninou a epoxidem zhruba 6X, nedelene kridlo v miste prelomeni prelepeno tez skelnou tkaninou s epoxidem. Model kupodivu stale leta, tak na nem hodlam cvicit ovladani stroju tohoto typu a havarie mne nebude tolik mrzet. Pokud touzite po letani s necim podobnym a odrazuje Vas velke riziko havarie, metodu zaplatovani vrele doporucuji. Pravda, letoun nevypada reprezentativne ale funguje.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji, že jste se podělil o vaši zkušenost. Moje Optima leží zatím stále ve stavu, v jakém je nafocená s tím, že možná na ni někdy dojde řada. Uvidíme ... Zatím ale není na programu.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderované. Zobrazí se proto až po mém potvrzení. Omlouvám se za toto opatření, ale je to bohužel jediná obrana proti komentářovému spamu, generovanému spamovými roboty.