Kategorie: | RC elektro samokřídlo |
Rozpětí: | 1300mm |
Délka: | 805mm |
Pohon: | Motor BMA1712-19 (2225/19) 1350kV, regulátor AC 10A BEC, sklopná vrtule |
Řízené funkce: | elevony, motor |
Hmotnost: | 480g |
Plán pro model je ke stažení na německém webu flugmodell und technik. Aby byla stavba jednodušší pořídil jsem si sadu hotových modelů od pana Haly. Cena za sadu byla včetně poštovného velmi příjemných 489Kč. Sada obsahuje kompletní žebra, bočnice trupu a přepážky a stabilizační směrovku.
Stavba z dodaných dílů byla velmi příjemná a vše do sebe pasovalo a nic mimo směrový stabilizátor nebylo třeba dobrušovat. Stabilizátor má jiný tvar horní a spodní části. Já jsem dostal 2 x horní část.
Pár fotografií ze stavby:
Lepení odtokovky smrk 10x5 v poloze na zádech disperzí
Lepení žeber na uhlíkovou trubku 6x4 CA lepidlem
Lepení náběžné hrany laminát průměr 3mm CA lepidlem
Spojení obou polovin křídla lepeno 30min epoxy
Lepení přepážek disperzí
Lepení přepážek disperzí se zátěží
Lepení smrkových rohových lišt 3x3mm disperzí
Hotovo. Zbývá potah a instalace elektroniky. Celková hmotnost před potažením je 200g.
Trup
Stabilizátor. Kvůli snadnější přepravě bude odnímatelný (což se později ukázalo jako nereálný a v podstatě i nepotřebný požadavek - viz dále). Spodní část je seříznuta a vyspravena páskováním. Nakonec to dopadlo tak, že kvůli dodržení potřebné polohy těžiště byl takto postavený stabilizátor vhodný jen jako dočasné řešení pro stavbu konstrukčního stabilizátoru - opět viz dále.
Potaženo Vliesem lepeným na nelakovanou kostru po hranách potřenou disperzí Balzaloc. Potah je po důkladném zaschnutí disperze po okrajích přižehlen a pak natřen 2 vrstvami napínacího laku. První vrstva byla hodně zředěná, druhá už hustější. Po první vrstvě byl potah napnut lehkým přežehlením modelářskou žehličkou s nasazeným textilním obalem. Po potažení a nalakování má model 256g. Křídlo na fotografii už má zabudované 6,5g serva Power HD D-65HB.
Zbytek potřebné elektroniky mimo serva (a akumulátor).
První sestavení a přišel šok. Jednak hned u jednoho serva odešly převody když jsem rukou jemně posunul páku serva, ale především je těžiště i s akumulátorem naraženým prakticky až na motor o 10 mm více vzadu, než má být! A s plánovaným 500mAh LiPol 2článkem je takřka nemožné ho dostat do správné polohy. :-(
Jak je uvedeno, původní směrovka z plné balzy s odlehčením kruhovými otvory byla příliš těžká a tak jsem ji zkusil nejdříve zkrátit. Efekt byl pro polohu těžiště minimální a měl jsem obavu, co to udělá se směrovou stabilitou modelu. A tak přišel na řadu nový stabilizátor, tentokrát konstrukční. Úspora oproti předtím zkrácené verzi sice jen 1 gram, ale je zachována velikost podle plánu. Spíše je ještě o krapet větší než původní. Vzhledem k subtilnosti stabilizátoru jsem upustil od odnímatelnosti a stabilizátor je tak trvale přilepen.
I s tímto konstrukčním stabilizátorem zůstal při použitím dvoučlánku LiPol 500 mAh problém s těžištěm. Nevycházelo tam kde mělo, ale bylo stále posunuté dozadu. Dovážení vpředu nebylo moc kde nalepit (ten trup je skutečně docela úzký) a tak jsem problém zkušebně vyřešil použitím LiIon dvoučlánku 1550mAh a u nich jsem nakonec i zůstal. Těžiště je v místě, kde má být i bez dalšího dovažování. Jen ta hmotnost "poněkud" narostla. Přínosem je pak to, že jeden dvoučlánek stačí na vééélmi dlouhé lety a jako další bonus je to, že vyšší hmotnost zlepšila stabilitu při silnějším větru.
V trupu moc místa není.
Několik fotografií modelu SALy po prvním letu s novým konstrukčním stabilizátorem
Ve společnosti ostatních dnes použitých modelů.
Letovka, sám si řídím, sám si fotím.
A s vysílačkou v jedné ruce a zrcadlovkou s dlouhým sklem v druhé to jde docela blbě.
A jde se na pokus se SAL ...
Takto to po pokusech s kruhovým hodem dopadlo.
Vzhledem k tomu, že uchycení stabilizátoru není zrovna nejlépe konstrukčně řešeno, byla na řadě poměrně radikální přestavba trupu. Zadní část trupu jsem odřezal, vlepil 2 překližkové přepážky a chybějící část trupu nahradil 10 mm uhlíkovou trubkou. Váhově jsem sice na ocase ušetřil pár gramů, ale ubyla potřeba dovážení 9g vpředu.
Vhodnost úpravy jsem si nedlouho poté ověřil. Ne vždy se daří a "přistál" jsem na stromě ve výšce kolem 4 metrů. Škody minimální. Jednou protržený potah z Vliesu a lehce nakřápnutý stabilizátor, na který model při sundávání spadl. Ten stačilo jen trochu prolít sekundovým lepidlem a oprava byla hotova. Stabilizátor neupadl a řešení s trubkou se tímto nechtěným testem ukázalo jako vhodnější než původní konstrukce.
Lepení smrkových rohových lišt 3x3mm disperzí
Hotovo. Zbývá potah a instalace elektroniky. Celková hmotnost před potažením je 200g.
Trup
Stabilizátor. Kvůli snadnější přepravě bude odnímatelný (což se později ukázalo jako nereálný a v podstatě i nepotřebný požadavek - viz dále). Spodní část je seříznuta a vyspravena páskováním. Nakonec to dopadlo tak, že kvůli dodržení potřebné polohy těžiště byl takto postavený stabilizátor vhodný jen jako dočasné řešení pro stavbu konstrukčního stabilizátoru - opět viz dále.
Potaženo Vliesem lepeným na nelakovanou kostru po hranách potřenou disperzí Balzaloc. Potah je po důkladném zaschnutí disperze po okrajích přižehlen a pak natřen 2 vrstvami napínacího laku. První vrstva byla hodně zředěná, druhá už hustější. Po první vrstvě byl potah napnut lehkým přežehlením modelářskou žehličkou s nasazeným textilním obalem. Po potažení a nalakování má model 256g. Křídlo na fotografii už má zabudované 6,5g serva Power HD D-65HB.
Zbytek potřebné elektroniky mimo serva (a akumulátor).
První sestavení a přišel šok. Jednak hned u jednoho serva odešly převody když jsem rukou jemně posunul páku serva, ale především je těžiště i s akumulátorem naraženým prakticky až na motor o 10 mm více vzadu, než má být! A s plánovaným 500mAh LiPol 2článkem je takřka nemožné ho dostat do správné polohy. :-(
Jak je uvedeno, původní směrovka z plné balzy s odlehčením kruhovými otvory byla příliš těžká a tak jsem ji zkusil nejdříve zkrátit. Efekt byl pro polohu těžiště minimální a měl jsem obavu, co to udělá se směrovou stabilitou modelu. A tak přišel na řadu nový stabilizátor, tentokrát konstrukční. Úspora oproti předtím zkrácené verzi sice jen 1 gram, ale je zachována velikost podle plánu. Spíše je ještě o krapet větší než původní. Vzhledem k subtilnosti stabilizátoru jsem upustil od odnímatelnosti a stabilizátor je tak trvale přilepen.
I s tímto konstrukčním stabilizátorem zůstal při použitím dvoučlánku LiPol 500 mAh problém s těžištěm. Nevycházelo tam kde mělo, ale bylo stále posunuté dozadu. Dovážení vpředu nebylo moc kde nalepit (ten trup je skutečně docela úzký) a tak jsem problém zkušebně vyřešil použitím LiIon dvoučlánku 1550mAh a u nich jsem nakonec i zůstal. Těžiště je v místě, kde má být i bez dalšího dovažování. Jen ta hmotnost "poněkud" narostla. Přínosem je pak to, že jeden dvoučlánek stačí na vééélmi dlouhé lety a jako další bonus je to, že vyšší hmotnost zlepšila stabilitu při silnějším větru.
V trupu moc místa není.
Několik fotografií modelu SALy po prvním letu s novým konstrukčním stabilizátorem
Ve společnosti ostatních dnes použitých modelů.
Letovka, sám si řídím, sám si fotím.
A s vysílačkou v jedné ruce a zrcadlovkou s dlouhým sklem v druhé to jde docela blbě.
Hodnocení:
Model byl dokončen v lednu 2014, ale zkušební let proběhl až 28.6.2014. Zálet se tomu ve větru kolem 6m/s ve špičkách až 10m/s moc říct nedalo. Bylo nutno snížit výchylky výškovky na 8 mm a křidélek na
15mm. Reálně to ale vypadá na použití D/R s 60% a výchylky 8 a 15 mm jsou spíše maximem pro blbnutí.
Model je i s vyšší hmotnosti oproti předloze poměrně citlivý na nárazový vítr. Velký stabilizátor se projeví. Těch 6m/s je pro pohodový let spíše maximum. Nad hranici 6m/s se sice taky dá létat, ale už to není ono. Zvolený pohon má při letu proti větru docela co dělat, aby model dotlačil zpátky ke mně a vypadá to i při zapnutém pohonu spíše jako pouštění draka bez šňůry. Navíc při použití starých LiIon 1550mAh z vyřazených zdrojů k notebooku dochází k předčasnému vypnutí pohonu regulátorem. To spolu s vyšší hmotností neumožňuje ostřejší stoupání. Holt už ty LiOnky mají něco za sebou a napětí vyhodnocované regulátorem klesá rychleji, než je potřeba.
Po dovážení dalšími 9g na špici spolu s dalším zmenšením výchylek křidélek s ním létám velmi rád. Přesto si myslím, že SALy není ten nejvhodnější model pro úplného začátečníka. Pro začátečníky bych doporučil určitě něco jiného a odolnějšího.
Když už je to SALy, tak co kruhový hod?
Nedalo mi to a když už jsem tam ten kolík pro kruhový hod dal, tak jsem si zkusil zakroužit. Výšku hodu odhaduji tak 5 až 8m a na vrcholu stoupání to vždy končilo bez zásahu do řízení přemetem. Jeden hod byl ještě o něco nižší a přemet končil trošku tvrdším přistáním. Křídlu se nic nestalo, ale jeho hmota se opřela do trupu a ten se podélně otevřel. Po slepení jsem proto kolík pro SAL zrušil.
Doklad, že skutečně foukalo víc než bych potřeboval.
Model je i s vyšší hmotnosti oproti předloze poměrně citlivý na nárazový vítr. Velký stabilizátor se projeví. Těch 6m/s je pro pohodový let spíše maximum. Nad hranici 6m/s se sice taky dá létat, ale už to není ono. Zvolený pohon má při letu proti větru docela co dělat, aby model dotlačil zpátky ke mně a vypadá to i při zapnutém pohonu spíše jako pouštění draka bez šňůry. Navíc při použití starých LiIon 1550mAh z vyřazených zdrojů k notebooku dochází k předčasnému vypnutí pohonu regulátorem. To spolu s vyšší hmotností neumožňuje ostřejší stoupání. Holt už ty LiOnky mají něco za sebou a napětí vyhodnocované regulátorem klesá rychleji, než je potřeba.
Po dovážení dalšími 9g na špici spolu s dalším zmenšením výchylek křidélek s ním létám velmi rád. Přesto si myslím, že SALy není ten nejvhodnější model pro úplného začátečníka. Pro začátečníky bych doporučil určitě něco jiného a odolnějšího.
Když už je to SALy, tak co kruhový hod?
Nedalo mi to a když už jsem tam ten kolík pro kruhový hod dal, tak jsem si zkusil zakroužit. Výšku hodu odhaduji tak 5 až 8m a na vrcholu stoupání to vždy končilo bez zásahu do řízení přemetem. Jeden hod byl ještě o něco nižší a přemet končil trošku tvrdším přistáním. Křídlu se nic nestalo, ale jeho hmota se opřela do trupu a ten se podélně otevřel. Po slepení jsem proto kolík pro SAL zrušil.
A jde se na pokus se SAL ...
Takto to po pokusech s kruhovým hodem dopadlo.
Poznámka k použitým servům (30.8.2014)
Použité serva sice mají udávanou sílu 1,3kg, ale i u druhého serva došlo k poškození převodů a to při normálním letu.
Úprava modelu (6.9.2014):
Když mi krátce po opravě serva nevyšel rozpočet na přistání a motor kvůli vypnutí regulátorem pro slabé aku nepomohl, tak jsem přistál o trochu tvrději než obvykle. Výsledkem byl ulomený ocas. Na RCGroups u SALy často zmiňovaný problém.
Úprava modelu (6.9.2014):
Když mi krátce po opravě serva nevyšel rozpočet na přistání a motor kvůli vypnutí regulátorem pro slabé aku nepomohl, tak jsem přistál o trochu tvrději než obvykle. Výsledkem byl ulomený ocas. Na RCGroups u SALy často zmiňovaný problém.
Vzhledem k tomu, že uchycení stabilizátoru není zrovna nejlépe konstrukčně řešeno, byla na řadě poměrně radikální přestavba trupu. Zadní část trupu jsem odřezal, vlepil 2 překližkové přepážky a chybějící část trupu nahradil 10 mm uhlíkovou trubkou. Váhově jsem sice na ocase ušetřil pár gramů, ale ubyla potřeba dovážení 9g vpředu.
Řešení trupu s trubkou.
Vhodnost úpravy jsem si nedlouho poté ověřil. Ne vždy se daří a "přistál" jsem na stromě ve výšce kolem 4 metrů. Škody minimální. Jednou protržený potah z Vliesu a lehce nakřápnutý stabilizátor, na který model při sundávání spadl. Ten stačilo jen trochu prolít sekundovým lepidlem a oprava byla hotova. Stabilizátor neupadl a řešení s trubkou se tímto nechtěným testem ukázalo jako vhodnější než původní konstrukce.
Co to stálo:
Motor BC 2225/19 1350kV, regulátor AC 10A BEC, kužel 30mm dural a sklopná vrtule Graupner 7x4". Spolu za 1139Kč.
Ze šuplíkových zásob Přijímač Jeti REX5+ kdysi dávno koupený za 1200Kč, serva jsou bazarové po 50Kč a akumulátor Samsung ICR18650-26F zdarma. Výřezy 489Kč, Vlies 100Kč. Nějaké ty laky a lepidla.
Když to sečtu, tak jsem na cca 3000Kč. To jde.
Ahoj Jio, postavili jsme s Curlym tento model taky, zatím jen pro kruhový hod.
OdpovědětVymazatStavebnici jsem měli z Německa. Výřezy byly zprasené...
No dojmy mizerné. Oba kusy lítaly divně, nedaly se dovážit a kruhový hod byl z kategorie sci-fi.
Už jsou oba dávno v popelnici.
Zdraví
Warhawk
Stejná zkušenost. Nakonec jsem kolík odřezal a létám s tím jen jako se samokřídlem.
Vymazat