sobota 20. července 2013

Samokřídlo Čemech2

Model je postaven z výřezů fy Čemech, které bylo možné zakoupit za 350 Kč. Vybavení je použito  z prvního kusu samokřídla Čemech, postaveného z další sady stejných výřezů.

Kategorie: RC EPP elektro samokřídlo
Rozpětí: 840mm
Délka: 505mm
Pohon: Motor BMA 2208-14, vrtule APC 8x3,8 SF
akumulátor LiIon 1800 mAh 2S1P
Řízené funkce: elevony, serva Graupner C261
Hmotnost: 296g

Důvodem pro stavbu dalšího kusu ze stejných výřezů bylo to, že první postavený kus by mizerně ovladatelný. Za letu se i po dlouhodobém laborování s polohou těžiště stále choval nevyzpytatelně. Problém byl v tom, že i po lehkém hrábnutí do křidélek se delší dobu jakoby nic nedělo a pak to na tu stranu najednou spadlo. Lítat se s tím sice dalo, ale nebylo to nic příjemného. Citlivost na vítr byla také nadprůměrná.

Stavba:
Po konzultaci na RC Manii  jsem oproti předchozímu kusu postavenému ze stejných výřezů zmenšil změnil úhel šípu z původních 110° na 125° a serva  s přímými náhony elevonů jsem dal na spodní stranu. Napájení je z LiIon akumulátorů vykuchaných z baterie k notebooku. Proto o něco vyšší hmotnost hotového samokřídla.

Obě poloviny výřezů jsem po oříznutí na menší úhel šípu slepil tavným lepidlem. Na fotografii je srovnání obou verzí.



Do plytkých zářezů v nejvyšším místě profilu jsem z obou stran vlepil ocelový drát 0,4mm. Drát jsem ve výřezu zalepil řídkým sekundovým lepidlem. Mimo to jsem uprostřed opět sekundovým lepidlem vlepil další výztuhu z uhlíkové kulatiny o průměru 2 mm. Těmito výztuhami se jednak jinak "gumové" křídlo  zpevnilo, ale také drží záporné vzepětí vytvořené slepením obou polovin křídla v poloze na zádech.



Poznámka k náhonům elevonů:
Jak je vidět nejsou rovnoběžně ve směru letu. Sice to nelahodí oku, ale důvodem je to, že pak nedochází k páčení náhonu na páce, která je na elevonu,  popřípadě tam není třeba použít kulový čep. Na letové vlastnosti to nemá vliv.

Dodatek:
Nakonec jsem serva otočil. Skutečně to vypadalo divně. Bylo ale třeba použít kulové čepy na pákách. Letové vlastnosti se otočení serv nezměnily.



Letové vlastnosti:
Jsou mnohem lepší jak u prvního samokřídla postaveného s ostřejším úhlem šípu a bez výztuh. Je to rychlý model a i po úpravě je méně stabilní, než bylo mé první samokřídlo Minotornádo. Let na zádech se mu také moc nelíbí. Výkruty jsou možné jen s dopomocí výškovky a jsou i tak hodně sudovité. Přemety točí ochotně. Zálet proběhl ve větru kolem 4 m/s (ve špičkách až 6,5 m/s) a i při relativně nízké hmotnosti je na vítr méně citlivé jak předchozí kus. I v tomto větru se s tím dám létat a není to jen boj s větrem.

Dodatek po více jak 2 letech:
Model už byl po dvou rocích služby poněkud umazaný a lehce otlučený a tak prošel očistou  (prací prášek do vody, žínka na nádobí a poctivě vydrhnout) a po usušení a opravách dostal i barvičky. Ty jsou tam spíše pro zakrytí původního povrchu než pro umělecký dojem.

Návrh:


Skutečnost:
 

2 komentáře:

  1. Zarazil jsem se u "zmenšil úhel šípu z původních 110° na 125°" - tohle není zmenšení ale zvětšení, ne?

    OdpovědětVymazat
  2. Máte pravdu. Matematicky to je zvětšení.

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderované. Zobrazí se proto až po mém potvrzení. Omlouvám se za toto opatření, ale je to bohužel jediná obrana proti komentářovému spamu, generovanému spamovými roboty.