Model je postaven z výřezů fy Čemech, které bylo možné zakoupit za 350 Kč. Vybavení je použito beze zbytku z modelu Eagle, postaveného rovněž z výřezů od fy Čemech.
Kategorie: | RC EPP elektro samokřídlo |
Rozpětí: | 830mm |
Délka: | 550m |
Pohon: | Motor BMA 2208-14, vrtule APC 8x3,8 SF akumulátor LiPol 500 mAh 2S1P |
Řízené funkce: | elevony, serva Graupner C261 |
Hmotnost: | 231g |
Stavba:
Pro dosažení záporného vzepětí výsledného křídla jsou obě poloviny křídla k sobě lepené v poloze na zádech. K lepení jsem použil 5 minutový epoxid (byl zrovna po ruce) s malou příměsí mikrobalonů pro lepší vyplnění prostoru. Před lepením jsem obě lepené plochy zdrsnil hrubým smírkem. Podle výrobce model nepotřebuje žádné výztuhy, takže tam žádné nejsou. No, uvidíme.
Pro srovnáni jsem vyfotil oba modely. Je vidět, že u nového modelu je výrazně větší šípovitost křídla.
Vzhledem k tomu, že to je už mé šesté samokřídlo, předpokládám problém se zajištěním těžiště ve správné poloze pouze rozmístěním pohonu a ovládání. Protože má samokřídlo větší šípovitost vycházejí přímé náhony se serva na elevony hodně zešikma a tím by docházelo ke křížení. Proto jsem zvolil náhon lanovody. Drážky pro lanovody jsou frézované nádstavcem na Dremel.
U více modelů na Internetu jsem viděl jako stavitelnou koncovku pro doladění výchylek toto řešení. Už bylo hotovo a potřeboval jsem lehce doladit nulovou pozici elevonů. Lehce jsem ohyb roztahoval ... a drát v ohybu praskl. Venku bylo ještě světlo, slunce ještě svítilo, bylo prakticky bezvětří a já se chystal zalétávat. Bohužel ne vždy se vše podaří, tak, jak si člověk představuje. :-( Na druhou stranu. Dobře, že to upadlo v dílně a ne později za letu.
Takže znovu otevřít zakryté serva, původní lanovody odstřihnout a protože jsem nechtěl servo přilepené tavným lepidlem z EPP vylamovat, tak jsem využil pružnosti EPP a šroubovák propíchl ke šroubku páky serva skrz náběžnou hranu.
Hotovo. Barvičky až někdy po záletu.
Zálet:
Zálet proběhl, úplně zalétáno však ještě nemám. Bylo potřeba dotrimovat při motorovém letu výškovku (natáhnout) až skoro na maximum. Při motorovém letu je pak let stabilní, při letu bez motoru jde model i při tomto trimu poměrně rychle dolů. Takže bude třeba motor potlačit. Tzn. podložit horní stranu motoru. A k tomu také ještě zvětšit výchylku elevonů při kniplu výškovky v neutrálu.
Fotografie ze záletu modelu.
Hodnocení po prvním záletu: Jedná o levný, na stavbu nenáročný model. S těžištěm cca na určeném místě je jankovitý a musí se stále řídit.
Dodatek:
Motor je posunut o 1 cm posunut dopředu, osa motoru je nad křídlem a je rovnoběžná s horní stranou křídla. Viz fotografie. Těžiště teď vychází cca v místě, kde předtím končila (teď odstraněná) spodní část držáku motoru, tedy 185 mm od špičky
Letové vlastnosti modelu vyžadují spíše modeláře s předchozími zkušenostmi s létáním. Oproti ostatním samokřídlům, které jsem měl, je rychlejší a musí se tedy stále řídit.
Dodatek:
Motor je posunut o 1 cm posunut dopředu, osa motoru je nad křídlem a je rovnoběžná s horní stranou křídla. Viz fotografie. Těžiště teď vychází cca v místě, kde předtím končila (teď odstraněná) spodní část držáku motoru, tedy 185 mm od špičky
Letové vlastnosti modelu vyžadují spíše modeláře s předchozími zkušenostmi s létáním. Oproti ostatním samokřídlům, které jsem měl, je rychlejší a musí se tedy stále řídit.
Konečný (snad) stav modelu. Zatím stále bez barviček.
Způsob uložení motoru. Osa motoru je rovnoběžně s horní stranou profilu a cca 1 cm nad ním.
Spodní strana křídla s odstraněnou částí držáku motoru. Ten drobný řez napříč křídla v sobě skrývá jako výztuhu 0,4 mm ocelovou strunou, zalitou CA lepidlem. I když to nebylo vysloveně nutné, tak se zdá, že tato drobná výztuha snížila prohýbání křídla při ostřejších obratech. A ta krátká černá čárka, která je před černým EPP, je poloha těžiště.
Konec:
Pro špatné letové vlastnosti bylo zrušeno a vybavení bylo použito do dalšího samokřídla postaveného ze stejných výřezů.
Ocelové struny je dobré do ostrých úhlů ohýbat za „tepla“. Na tenhle průměr stačí i zapalovač. Jsem zvědav jak to bude létat. Jova
OdpovědětVymazatDíky za poznatek, to jsem nevěděl.
OdpovědětVymazatTady by ale ohřev použít pravděpodobně nešel. Je to příliš blízko konce lanovodu i povrchu křídla.
Zkusil jsem, ale raději už zůstanu u osvědčených řešení.